Det pågår en tett dialog mellom gruppelederne i kommunestyret i Alta etter at fylkestinget i realiteten sa nei til et båttilbud alle er enige om ville gitt en helt ny hverdag for befolkningen i distriktsbygdene i Altafjord.

– Skuffelsen, frustrasjonen og sinnet over fylkestingets nærmest demonstrative vedtak er unisont. Dette er en sak der Alta skulle rammes, og det er en fortsettelse av kampen mot VargsundXpressen, men rammer kun veiløse distriktsbygder, sier SVs Tommy Berg og legger til:

– Det er kontakt mellom gruppelederne og partiene i Alta. Jeg mener at vi skylder befolkningen i de veiløse bygdene i vår kommune å få vurdert om Alta kommune kan sikre at kombibåtkaia blir bygd i Bukta, og dermed at det planlagte kombibåttilbudet kommer distriktsbygdene til gode.

Står sammen

I behandlingen av saken i fylkestinget brøt Svein Iversen (KrF) og Tommy Berg (SV) ut av posisjonsgruppa Ap/SV/KrF og stemte med den borgerligere opposisjonen. Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken, som var en av arktitektene bak løsningen med med kombpikaia i Bukta, kom på vippen da han valte lojalitet til Ap-gruppa i stedet for å stå opp for vedtaket han selv hadde snekret sammen. Med 18 mot 17 stemmer fikk Ap og SVs Johnny Ingebrigtsen utsatt saken, noe som betyr at Alta kommune ikke kan bidra med gratis masser og penger på til sammen 3,5 millioner kroner.

Også fylkestingsrepresentant og gruppeleder for Frp i  Alta, har et sterkt ønske om at fylkeskommunal vrangvilje ikke skal ramme distriktsbefolkningen.

– Politikerne i Alta har reagert samstemt, og jeg opplever en sterkt vilje til å finne en løsning. Vi bør snarest få en gjennomarbeidet kostnadsanalyse på hvor mye det vil koste Alta kommune å bygge kombikaia. Mye av kaia ligger allerede i Bukta i form av ståldeler. Kostnadene beløper seg i hovedsak  i forhold til utfylling og masser, påpeker Jørstad.

Tøft økonomisk

Frp-sjefen i Alta viser til at det i regnestykket også må tas hensyn til havneavgifter som vil bli produsert med en ny kai.

– Det er en del av regnestykket, og vi vet at denne kai også vil bli brukt av flere enn bare kombi hurtigbåten, forklarer Jørstad.

I ordførerpartiet Ap bekrefter «finansminister» Ole Steinar Østlyngen at det allerede har vært diskutert en mulighet av å gå i gang med prosjektet i kommunal regi.

– La meg understreke at vi ikke har konkludert. Politisk ledelse har også diskutert denne probelmstillingen med rådmann Bjørn-Atle Hansen. Han har advart oss mot de økonomiske konsekvensene. Det jeg kan si er at selv om fylkeskommunen har sagt nei til overskuddsmassene, og de var på vei inn i et annet prosjekt, har vi har sagt stopp. Nå har vi sikret at overskuddsmassene blir brukt i Bukta.

– Men forstår jeg deg rett i at posisjonen ikke kommer til å bygge kaia for egen regning?

– Den økomiske situasjonen for Alta kommune er svært anstrengt, og vi må være svært forsiktig med å påta oss nye kostnader for ting som ikke er vårt ansvar. Det  uansett hvor godt det vil gjøre for befolkningen. Kaia er fylkeskommunens ansvar, og Alta kommune har allerede sagt oss villig til å bidra tungt i et spleiselag for å få en løsning. Det er svært vanskelig for kommunen å ta ytterligere ansvar, men vi har som sagt ikke konkludert.

Anbefalt tilbud

I saksframlegget til fylkesinget (26. oktober) skriver samferdselsadministrasjonen følgende om kombibåtkaia i Bukta:

«En kombibåtkai i Bukta kan gi flere fordeler. Det er nylig bygget ny kai på Kongshus, som er tilpasset bilførende hurtigbåter. I løpet av høsten 2017 vil en tilsvarende kai stå klar på Altneset, og det er dessuten vedtatt bygging av en slik kai i Kvalfjord i 2019. Reisende til og fra disse stedene vil enkelt kunne ta med seg bilen til og fra Alta, og dermed oppleve et økt servicetilbud. Alternativet vil være at man kan kjøre biler og gods om bord ute i fjorden, mens man i Alta må løfte både biler og gods av og på. En kombibåtkai vil altså gi kortere terminaltid, som hindrer at Alta blir en flaskehals for operatøren og de reisende.

Kombibåtkaien vil også kunne fungere som beredskapskai ved ras eller kaibygging. Mikkelsby kai vil etter hvert måtte vedlikeholdes, byttes ut eller stenges. En kai i Bukta gjør at man i disse tilfeller slipper å reise rundt Storekorsnes til Nyvoll dersom det går ras mellom Storekorsnes og Alta.

Kombikai i Bukta er ferdig prosjektert, men entreprise må lyses ut på nytt. Selve anleggsarbeidet vil trolig ta rundt tre måneder, i tillegg vil det gå en til to måneder i forbindelse med utlysning av entreprisen. Sannsynlig ferdigstillelse 3 kvartal 2018.»