Fredag ettermiddag var det fortsatt full drift hos Stål og Gummi, Fagdekk AS.

De siste dagene har de ansatte vært på arbeid 10–12 timer daglig for å ta unna dekkskift før vinteren gjør sitt inntog.

– Vi setter ikke inn ekstra folk, men det blir lange dager på de som jobber her, medgir daglig leder Geir Frode Sletten.

Han tar også i mot kundehenvendelsene og tidlig fredag formiddag var dagen allerede fullbooket. Men det er fortsatt mange som venter helt til det første snøfallet kommer.

– Ja, dessverre! Det er alltid noen som er ute i siste liten, sier han.

Sletten anbefalinger å få gjort unna dekkskiftet litt tidligere.

– Løp og skift, smiler han.

Sjåførens ansvar

Det er du som sjåfør som må vurdere om kjøretøyet ditt har tilstrekkelig veggrep. På glatte veier vil du få bedre veggrep med vinterdekk – enten det er med eller uten pigger. I Nordland, Troms og Finnmark er det ikke tillatt med piggdekk i perioden 1. mai–15. oktober, hvis ikke føret krever det. For piggfrie vinterdekk gjelder ikke denne fristen. For kjøretøy med tillatt totalvekt inntil 3500 kilo skal mønsterdybden på vinterdekkene være minimum 3 millimeter, uansett hvilken dekktype du velger å bruke.

MED PIGG: – Man kommer en god del lengre med piggdekk, mener Halvdan Hansen. Foto: Lill Vivian Hansen

Det er ikke et krav å ha piggdekk i vinterhalvåret. Selv foretrekker Sletten å kjøre på piggfrie vinterdekk.

– De er mye bedre å kjøre på og det er lite støy. Dessuten trenger man ikke å stresse med å få skiftet dekkene til riktig dato, forklarer han.

Du er altså ikke pålagt å skifte piggfrie vinterdekk på samme tid som piggdekk. Men det er ikke lurt å kjøre hele sommeren på piggfrie vinterdekk – de har dårligere egenskaper på sommerføre enn sommerdekk på våt asfalt.

Halvdan Hansen er enig med Sletten i fordelene med piggfrie dekk. Hansen har sverget til piggfrie dekk i mange år, men nå kjører han på piggdekk. Han bruker bilen til og fra Jotka, og har gjerne med seg en scooter på henger bak bilen.

– Man kommer en god del lengre med piggdekk, konkluderer han.

Gode råd ved dekkskifte

Trafikklærerutdanningen ved Nord universitet i Stjørdal, som har 45 års erfaring med bil, trafikk, sikkerhet og utdanning har kommet med ti gode råd ved dekkskifte.

Lytt til værmeldingen

Det er forholdene som avgjør når du bør legge om. Er det fare for at det blir glatt, så skal du være skodd for det. Med andre ord: du trenger ikke vente til 15. oktober i de tre nordligste fylkene, om det er frost og kuldegrader i vente.

Kontroller dekkene

Både de du setter på og de du tar av. Se på slitasjen, mønsterdybde og eventuelle skader. Har du to dekk som er mer slitt enn de andre, sørg for at de er montert på samme aksling. En tommelfingerregel; ha alltid de beste dekkene bak. Også om du har forhjulstrekk. Da unngår du lettere å få sleng på bilen.

Ha gode dekk

Ikke spar penger ved å kjøpe billigdekk. Det er dekkene som er i kontakt med vegen, og optimalt veggrep er livsviktig.

Pigg eller piggfritt?

Piggfrie dekk passer best om du ferdes mest i lavlandet og langs hovedveiene. Kjører du mer i høyden og i kupert terreng er piggdekk å anbefale.

Visste du forresten at dagens piggfrie dekk støyer mindre enn et vanlig sommerdekk?

Sjekk for slitasje

Et slitt dekk drenerer dårlig og kan være livsfarlig. Er mønsteret mer slitt på midten enn på sidene, har du kjørt med for mye luft. Og er mønsteret dårligere på sidene, har du kjørt med for lavt lufttrykk. Feil trykk går utover både drivstofforbruk, veigrep og kjøreegenskaper.

De fleste dekk har slitasjevarslere som står midt oppi rillene. Er dekkene slitt ned til disse må du kjøpe nye.

Se på pilene

På de fleste nye dekk står det «Rotasjon» og en pil som viser hvilken veg dekket skal trille når bilen går fremover. Setter du det på feil side blir både dreneringen og bremseegenskapene dårligere.

Ta deg god tid

Hastverk er virkelig lastverk når det gjelder dekkskifte. Når dekket er tatt av må du gjerne gå over og se på bremseskiver og bremseslanger. Bremseslanger kan morkne etter å blitt utsatt for salt over lengre tid.

Husk å ettertrekke hjulmutrene

De fleste bilene i dag har aluminiumsfelger. Da er det ekstra viktig å ettertrekke mutrene etter at du har kjørt noen mil, da de har en tendens til å løsne litt.