Hver cruisebåt som klapper til kai i Bukta betaler mellom 50.000 og 100.000 kroner for å anløpe og ligge ved kaia, alt etter hvor lang liggetid båten har og hvor stor den er.

– Vi merket godt at antall cruiseanløp gikk ned fra 25 i 2015 til bare 8 i 2016. Inntektsfallet var betydelig, fastslår havnesjef Hans Roar Christiansen.

Alta havn KF hadde driftsinntekter på 7,4 millioner i fjor, mot 8,5 millioner året før.

Hurtigbåtene betaler kaia

Tross nedgangen leverte havnesjefen et regnskap med et overskudd på 175.000 kroner. Godt hjulpet av at Alta fra og med 2016 ble liggehavn for to hurtigbåter; Loppaxpressen og Vargsundxpressen. Antall hurtigbåtanløp mer enn fordoblet seg til hele 3824 i 2016.

– Vi har fått en del ekstrainntekter som følge av hurtigbåttrafikken, men det er ikke det helt store. Det gis en del rabatter og totalt sett betyr det ikke så mye for havnas økonomi. Cruisetrafikken er mye viktigere, fastslår Christiansen.

Hver natt er den sørlige siden av hurtigbåtkaia okkupert av de to Snelandia-båtene og Nefelin V, som betjener nefelinverket på Stjernøya.

– Trafikken her gir inntekter til å betale ned investeringen på 5,5 millioner som vi gjorde i forlengelsen av kaia, sier Christiansen.

Mange flere anløp

– Vi har også merket en stor økning i anløp av båter tilknyttet oppdrettsnæringen, både selskapenes egne servicebåter og servicebåter fra leverandører av ulike tjenester, opplyser Christiansen.

I 2016 var det total 6.631 registrerte anløp til kai og havneområder i Alta kommune. Disse registreringene omfatter båter og skip knyttet til næringsaktivitet og som har AIS om bord.

Utfordringen er at havna skal ha svært mange anløp av mindre båter for å kompensere for fallet i cruisebåttrafikken. Siden betalingen regnes ut fra båtens størrelse, vil eksempelvis MV Aurora på 76.000 tonn gi summer som er ekstremt mye høyere enn en servicebåt som legger til kai i Kvalfjord.

Justerer drifta

– Heldigvis er det sjelden vi har et så svakt cruiseår som 2016. I år har vi 18 båter, og neste år er det foreløpig booket inn 17 båter. I år hadde vi også Forsvaret inne på en stor øvelse, som ga oss fine inntekter. 2017 blir derfor et bedre øknonomisk år enn 2016, fastslår Christiansen.

– Hva betyr det for Alta havn som selskap?

– Det betyr at vi kan bruke mer penger på vedlikehold og små investeringer. Vi justerer drifta etter inntektsnivået, slik at vi i gode år tar igjen etterslep fra dårlige år.