Frp-topp Bengt Rune Strifeldt går rett i strupen på gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen, etter at Peab Bjørn Bygg stakk av med totalentreprisen for Alta omsorgssenter med entreprisesum før tillegg på 584 millioner kroner – rundt 100 millioner kroner høyere enn entreprisekostnaden i vedtatt forprosjekt.

– Ikke bare er dette en fiasko i forhold til å ta vare på lokalt næringsliv. Vi er også vitne til sterk og beklagelig politisk dobbeltmoral. Alta kommune med politisk ledelse har vært aktivt ute og stilt krav til Vegvesenet og Statnett om oppdeling og tilrettelegging av store anbud for å gi lokalt næringsliv mulighet til å konkurrere. Når Alta kommune har historiens største oppdrag, velger kommunen null oppdeling og én entreprise. Resultatet er at lokale entreprenører ikke fikk muligheten til å delta i konkurransen, hevder Strifeldt som nå krever en «granskning»:

– Ikke for at hoder skal rulle, men for at vi kan lære av dette til neste gang.

Slått av Peab

Et lokalt arbeidsfellesskap, A3, bestående av Harald Nilsen AS, Ulf Kivijervi AS og Roald Johansen AS, hadde nest laveste pris, men over 100 millioner kroner høyere enn Peab Bjørn Bygg. Denne bedriften er et nordnorsk selskap med hovedkontor i Tromsø, og er et datterselskap i det svenske konsernet Peab.

– Jeg er helt sikker på at Peab vil gjøre en god jobb, og de har levert en god pris sett med kommunens øyne. Min påstand er at en oppdeling ville gitt økt konkurranse hvor vi ville fått flere lokale anbydere, og dermed presset totalprisen ned. All erfaring viser at lokale entreprenører står seg veldig godt i konkurranse på hjemmebane, selv med store prosjekt, eksempelvis utbyggingen av Alta videregående skole, Finnmarkshallen, nærsykehuset og en rekke private prosjekt, påpeker Frp-politikeren.

– Men her gikk de tre store lokalt sammen, men tapte likevel?

– Det er korrekt, men alt tyder på at lokal konkurransekraft er svært god på de prosjektene entreprenørene kan håndtere selv. Entreprisemodellen som ble valgt utelukket en rekke mellomstore lokale entreprenører fordi entreprisen ble for stor. Med oppdeling ville flere lokale entreprenører hatt mulighet til å være med i konkurransen, noen som selvstendig, men også i arbeidsfellesskap med andre.

– Politisk oppvask

Frp-toppen har merket seg at det har vært en debatt om i hvilken grad Peab Bjørn bygg kan defineres som lokal.

– Frp er ikke proteksjonistisk i den form at vi vil gi særfordeler til lokale. De må imidlertid få konkurrere på like vilkår. Bygg- og anleggsnæringen er svært viktig for kommunen. Verdiene som dyktige lokale entreprenører skaper blir i byen, ingen bærer pengene ut av fylket. Overskudd reinvesteres lokalt, påpeker Strifeldt og viser til at han fra talerstolen i kommunestyret i juni 2016 ba om  fokus på oppdeling og tilretteleggelse for lokal konkurranse.

– Tilbakemeldingen fra Ap og Ole Steinar Østlyngen var at alt var under kontroll og at det allerede var tatt grep for å sikre oppdeling og lokal konkurranse. Østlyngen har tidligere vært ute i det offentlige rom og snakket om å handle lokalt, ikke minst i forhold til bilbransjen som han selv tilhører. Når vi snakker om oppdrag til over en halv milliard i byggebransjen, er det kanskje ikke så farlig..., undrer Strifeldt.

– Ble ikke bra

Gruppeleder for Alta Ap, Ole Steinar Østlyngen, sier at han og posisjonspartiene er svært opptatt av å gi lokale entreprenører gode rammevilkår, og at det hele tiden var en intensjon om oppdeling for å øke lokal konkurransekraft.

– Etter et møte med NESO ble vi enige om å hente inn en upartisk konsulent og følge de råd som kom. Konsulenten var Knut Krane, og hans råd var krystallklart om at vi ikke måtte gå på en oppdeling.

– Var rådet muntlig eller skriftlig?

– Det ble ikke gjort noen skriftlig utredning, men rådet var krystallklart.

– Hvorfor ble ikke dette forelagt politiske organ når signalet fra kommunestyret var stikk motsatt?

– Jeg kan ikke huske at kommunestyret kom med noe klart signal om oppdeling. Når vi har fasiten foran oss ser vi at resultatet ble bra for Alta kommune, og vi har langt bedre mulighet til å styre byggeprosessen i trygg havn enn om vi hadde hatt tre entrepriser i stedet for én.

– Vil det komme en bred evaluering?

– For å lære av denne saken synes jeg det kan være lurt å få en ekstern aktør til å vurdere måten vi har håndtert dette på, men jeg tror ikke vi vil bruke krefter på noen politisk evaluering. Nå må fokus være å få et best mulig omsorgssenter.