Statens vegvesen venter stor interesse når anbudet for parsellen Salkobekken-Øvre Alta nå lyses ut. I dag kunne prosjektleder Tor Inge Hellander «peke ut» traseen som har en totalramme på 90 millioner kroner. Prosjektet har oppstart i august og målet er å være ferdig til skolestart 2018.

– Her skal skjæringen gå for den nye traseen, sier Hellander.

Byggeleder blir Kjetil Romsdal fra Øvre Alta, som kjenner veien og traseen bedre enn de fleste.

– Dette er forståelig nok veldig etterlengtet. Det er farlige forhold her for «innelåste» myke trafikanter, påpeker Hellander.

Mye frustrasjon

I mange år har bekymrede foreldre advart mot passasjen forbi Storgjerdet på Riksvei 93, der biler og trailere har havnet i grøfta i stort antall. Eva Paulsen var varsler i flere tiår, men i mellomtiden har skolebarna blitt store. Den store risikoen har nettopp vært behovet for å komme seg forbi den trange passasjen og til Øvre Alta skole.

Før siste valg kom beskjeden om politisk prioritering, men først nå blir det satt ut i livet. Kvikkleire og vanskelig grunnforhold har gjort det tidkrevende med planlegging, i tillegg til at det blir mer omfattende enn først beregnet. For å avlaste terrenget, skal store deler av strekningen senkes og flyttes til en ny trasé. Det skal også skiftes ut masse for å få et sterkere fundament.

– Det har vært et stort lokalt engasjement rundt og som betyr mye for denne delen av Alta. Nå ser vi fram til å komme i gang, supplerer avdelingsdirektør Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen i Finnmark.

Mye som skal gjøres

Det er et omfattende prosjekt:

– Veien skal utbedres og legges om.

– Det skal bygges ny gang- og sykkelvei på strekningen Salkobekken-Øvre Alta.

– I tillegg til 1300 meter vei, omfatter prosjektet tiltak som skal gi tryggere skolevei og triveligere nærmiljø, samt tilrettelegging for besøkende og turistnæringa ved Altaelva.

–  Etablering av vann- og avløpsanlegg for Alta kommune, som skal legges under traséen for gang- og sykkelstien.

Undergang

Trafikksikkerheten settes i høysetet når skolebarna skal sikres. Det bygges nemlig undergang for gående og syklende, i tillegg til to bussholdeplasser. Det gir sammenhengende gang- og sykkelvei fra Øvre Alta til sentrum. Her er mange syklende, i tillegg til folk som er nysgjerrige på hva som skjer i verdens største lakseelv.

Oddbjørg Mikkelsen sier etaten forventer stor interesse for oppdraget, både blant lokale firma og i entreprenørmarkedet for øvrig. Fristen for å levere anbud er 23. juni klokka 12