Både ledelsen i samferdselsdepartementet og Avinor er helt klar på at flyplasskapasitet ikke skal stoppe det som kan bli en ny aktivitetsvekst i Finnmark. Balant annet forventes det nye store nye utbygginger innen gass- og oljenæringen.

– Alta vil ha en sentral rolle. Alta Lufthavn var god å ha under Snøhvitutbyggingen, og har taklet behovet med varierende passasjertall svært godt. Det er også viktig å huske at Alta Lufthavn er utviklet mye siden «Snøhvit-perioden» og den nye terminalen som kom i 2009 har god kapasitet, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

God utvikling

I samferdselsdepartementet har statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) hovedansvar for luftfartssaker. Overfor Altaposten er han klar og tydelig på at Alta Lufthavn skal satses på som en svært viktig stragisk del av samferdselsløsningene i et område hvor regjeringen ser for seg stor aktivitetsøkning de neste årene.

Alta Lufthavn ble åpnet i 4. mai i 1963. Rullebanen er gjennom flere omganger forlenget og har en offisiell operativ godkjent lengde på 2130 meter. Ny terminal og oppstillingsområde stod ferdig i 2009. Passasjertallet i toppåret 2006, da Snøhvit-utbyggignen var på sitt mest intense, var på 416.000. I 2016 reiste 377.000 passasjerer over Alta Lufthavn, som altå har klart å holde passasjertallet høyt selv uten Snøhvit-passasjerene.