Sjekk ut de enorme forskjellene i NTPen

...og gjett hvilket fylke som kommer desidert dårligst ut.
nyheter

Onsdag ble Nasjonal transportplan lagt fram, i forbindelse med en pressekonferanse i regi av regjeringen. Kort tid etter var opposisjonen på plass med kritikk, mens posisjonen gjorde sitt for å fremsnakke fremlegget – som samlet har en ramme på rekordhøye 1.064 milliarder kroner (inkludert 131 milliarder i bompenger – også dette rekord) over en tolvårsperiode.

Av nye prosjekter på vei, sjø og jernbane (se grafikken over) er det foreløpig snakk om snaut 400 milliarder kroner – dette tallet vil øke noe da enkelte sekkeposter ikke er fordelt mellom fylkene.


Ikke én fersk vei-krone til Finnmark

«Gamle» planleggingspenger flere år fram i tid, det er smulene fylket får til vei.

Statsminister Erna Solbergs hjemfylke Hordaland er den foreløpige vinneren i fylkeskampen om bevilgninger til vei, sjø og bane. En fylkesvis oversikt som regjeringen har utarbeidet (oversikt over hvert fylke; se nederst på denne siden - ekstern lenke), viser at det foreløpig er fordelt 53,2 milliarder kroner til prosjekter i Hordaland (ekstern lenke) i Nasjonal transportplan 2018–2029.

Ingen andre fylker kan vise til et tilsvarende tall, selv om Bergens Tidende anfører at mye av bevilgningene først kommer mot slutten av perioden.


Ikke imponert over «skuffende satsing»

– Regjeringen leverer ikke!

Ifølge regjeringens regnestykke er Buskerud nummer 2 på fylkeslista med 41,4 milliarder, fulgt av 35,7 milliarder til Oslo, 26,9 milliarder til Hedmark og 26,7 milliarder til Nordland.

Helt i bunnen ligger Finnmark (ekstern lenke) med 2,7 milliarder, Nord-Trøndelag med 6,5 milliarder og Sogn og Fjordane og Troms med rundt 10 milliarder.


Satser sterkt på Vestlandet

Hit går NTP-pengene.

For Finnmarks del tilsvarer 2,7 milliarder kroner 0,7 prosent av den totale ramma. Til sammenligning utgjør fylkets 76.000 innbyggere 1,4 prosent av folketallet.

På Høyre sine sider kan du lese europaminister Frank Bakke-Jensen sine tanker om NTPen, og hva han synes er «spesielt gledelig» med Nasjonal transportplan (ekstern lenke).