Bruker 60.000 på drikkeflasker

Sametings-direktør håper investeringen skal gi flere unge velgere.

INVESTERING: Sametinget ønsker å profilere seg overfor unge velgere, ved å blant annet investere i drikkeflasker.  Foto: Denis Caviglia / Skjermdump fra tilbudsdokumenter

nyheter

I januar bestemte Sametinget seg for å legge 60.000 kroner på bordet for 1.500 drikkeflasker med Sametingets logo på, levert av Bjørkmanns i Alta.

I en mail sendt 27. januar bekrefter avdelingsdirektør Jan Roger Østby at Sametinget takker ja til tilbudet.

– Hva er greia?

– Dette er en del av jobben med å profilere Sametinget, i forbindelse med høstens valg. Hovedmålgruppa vår er førstegangsvelgere, og i den anledning har vi blant annet engasjert en ung valgmedarbeider – som blant annet skal besøke forskjellige videregående skoler. Her skal han ha med seg forskjellig profileringsmateriale med Sametingets logo på. Vannflaskene som er omtalt i mailen er en del av dette, forklarer avdelingsleder Østby.

– 60.000 er ikke småpenger, er dette virkelig nødvendig?

– Vi synes det er en fin måte å gjøre Sametinget mer synlig. Tar en ungdom med seg ei vannflaske, og velger å ta denne i bruk, så blir flaska med logoen med inn på helt andre arenaer. Kanskje kan det skape diskusjoner eller nysgjerrighet hos ungdommene på hva Sametinget er og gjør. Dette er egentlig på samme måte som bedrifter velger å investere i profileringsmateriale, sier han.

Det som måtte bli til overs av flasker skal Østby og kollegene dele ut til skoleklasser og andre besøkende, forteller han.