Gruppeleder for Frp i fylkestinget, Bengt Rune Strifeldt, er overrasket hvor sterkt Altra-antipatien sitter i fylkets største parti. Han frykter at det kan blokkere for samfunnsmessige løsninger for Vest-Finnmark som kan vise seg å bli ødeleggende for utviklingen.

– Fra utsiden ser vi en veldig uryddig intern maktkamp i Ap. Den kom til syne for alle som fulgte med fylkestingets forhandlinger og måten Ap opptrådte i saken om VargsundXpressen skulle gjøres permanent med to rotasjoner. Kanskje unngikk Ap et problem i valgkampen med å utsette avviklingen til etter valget, men har resolutt sparket bein på et svært viktig utviklingstiltak for vår del av Finnmark, sier Strifeldt.

 Degradert status

Han er meget betenkt på hvordan Ap degraderer statusen til fylkesordfører Runar Sjåstad og partiets toppkandidat ved neste høsts valg. Strifeldt har stor respekt for Sjåstad, men mener at hans personlige egenskaper blir overskygget av at han ikke framstår som noen reell leder i  sitt eget parti.

Bengt Rune Strifeldt, kommunestyret Foto: Jale Mjøen

– Runar har en god forståelse for hvilke utfordringer og løsninger som må komme i Vest-Finnmark. Han har ikke samme Alta-antepati som nå kjennetegner Arbeiderpartiet, men ble fullstendig avkledd statusmessig av sine egne da han forsøkte å redde VargsundXpressen, påpeker Strifeldt og reiser følgende spørsmål:

– Er Finnmark tjent med å sende en politiker på Stortinget som ikke får gjennomslag i eget parti? Er altaværinger tjent med å ha en fylkesordfører og toppkandidat som ikke får gjennomført ting?

Xpressen torpedert

Frp fikk sammen med den borgerlige delen av fylkestinget og utbryterne Svein iversen (Krf)  og Tommy Berg (SV) ikke flertall bak innstillingen om å gjøre VargsundXpressen permanent. I stedet utsatte Ap avgjørelsen til etter valget, nærmere bestemt oktober. Hurtigbåten mellom Alta og Hammerfest vil gå som i dag ut 2017, men da kan det være slutt.

– Vedtaket skaper så mye usikkerhet rundt et tilbud som er i ferd med å da opp hele båtkollektivtilbudet. Det er veldig synd. Passasjertallene som i 2016 er helt opp mot måltallet på 20.000, og viser at dette var et veldig feil vedtak. Usikkerheten som nå skapes kan stoppe innarbeidingen av tilbudet, sier Strifeldt og følger opp med denne vurderingen:

– Vi ser at finnmarkingene må læres opp til å bli flittige brukere av båtkommunikasjoner. I Troms er det ikke spørsmål om det skal være en god hurtigbåtforbindelse mellom Tromsø – Finnsnes og Harstad. Nå var vi ferd med å etablere samme type rute mellom befolkningstyngdepunktene i vestfylket, men Ap ville altså ikke være med på dette fordi Hammerfest-miljøet i partiet er mot.

Betaler ikke

Utgangspunktet var 2016 en prøveperiode, og Alta kommune gikk derfor inn med et tilskudd på 500.000 kroner. Tilskuddet var knyttet tett til prøveperioden.

– Det kommer ingen penger fra Alta kommune til Xpressen i 201|7. Etter hva jeg forstår har fylkestinget lagt inn budsjettmessig dekning for ruta med to rotasjoner ut 2017, sier Alta-rådmann Bjørn-Atle Hansen.