Alta kommune velger vekk hovedregelen i lov og parkeringsforskrift, og innfører betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet biler på avgiftsbelagte, kommunale parkeringsplasser. Det ble resultatet etter at grønne politikere med både rød og blå hovedfarge tok løs i en debatt i kommunestyret onsdag. Blant temaene var troen på menneskeskapte klimaendringer og spørsmålet om elbiler er mer eller mindre miljøvennlige enn sine fossilkonkurrenter.

– Uansett om bilene er drevet av strøm, fossilt brennstoff eller går på damp, betale skal de uansett gjøre for den tiden de står på en kommunal parkeringsplass, slo Kystpartiets Bengt Stabrun Johansen fast, uten å få gehør hos flertallet.

Ville utsette

I partiet som ble stiftet på kampen mot skatter og offentlige avgifter var man i villrede, og mente saken ikke var godt nok utredet. Frp og Bengt Rune Strifeldt ville ha den utsatt for å få kostnadene og konsekvensene av et avgiftsfritak bedre belyst enn det som framkom i saksframlegget. Det fikk Otto Aas og SV til lure på om noen lokalt hadde hørt vel mye på Carl I. Hagen:

– Utsettelsesforslaget kommer fra et parti hvor tidligere leder er klar på at klimaendringene ikke er menneskeskapt – og at at utslipp ikke har noen betydning for klimaet. Nå tror ikke SV at noen i Frp lokalt avviser at klimaendringene er påvirket av menneskelig aktivitet,  sa Aas. Han og SV ønsket et grønt skifte og mener at også Alta kommune må være med å bidra for å få det til.

Aas kom også med  saksopplysningen at «en utmerket strømleverandør, Ishavskraft», betaler for strømmen til elbilenes ladestasjoner i sentrum, og at Alta kommune var pålagt å ha seks prosent av parkeringsplassene tilrettelagt for elbiler.

– Elbiler ikke miljøvennlig

Kystpartiet og Stabrun Johansen var slett ikke sikker på at det ville være en miljøgevinst å få flere elbiler på veiene i Alta. Rett og slett fordi det ikke foreligger noe sikkert miljøpolitisk regnskap for elbilene.

– Vi straffer allerede bruken av biler  som gjør bruk av fossilt brennstoff gjennom økt drivstoffavgift. Er myndighetene sikker på at elbiler er så grønnere, ja, så kan en utskiftning av bilparken stimuleres ved lavere engangsavgift på kjøp og rimeligere årsavgift, grep som allerede nyttes, klargjorde Kystparti-politikeren og la til:

– I Alta er kun rundt én prosent av bilparken elbiler. I realiteten snakker vi om promiller. Jeg er ikke sikker på at disse bilene, om vi ser hele bildet fra de blir født til de går i graven, er mer miljøvennlig enn andre biler. Selv de som kan mer enn meg om dette er usikker på om elbiler er miljøvennlig.

Grønne Høyre

Kommunestyret vedtok fritak mot stemmene til Frp, Kystpartiet og Senterpartiet, totalt åtte av 35. I flertallet var også Høyre.

– Ja, her her vel Grønne Høyre, representert med meg og Alex (Bjørkmann), vunnet fram, påpekte Marianne Haukland. Hun fikk ros fra både Venstre, Kystpartiet og ikke minst SV for å dra Høyre i en grønnere retning.

  • Ifølge opplysningsrådet for veitrafikk er det i dag registrert 130 elbiler i Finnmark. Da er ikke antall elbiler som er eid av leasingselskaper tatt med. Hammerfest har i dag 21 elbiler, mens Alta har 64 elbiler. Dette er nær halvparten av total antallet av elbiler i Finnmark.