I forrige uke gjorde Altaposten noen forhåpentligvis umerkelige endringer på nettutgaven. «Gamle» altaposten.no ble byttet ut til en ny, og her får dataalgoritmer ta over deler av presentasjonen på forsiden.

Kort fortalt skal nettsiden vår «forstå» hvilke artikler du ønsker å lese, basert på blant annet hva du tidligere har lest.

– Dine personlige preferanser vil til en viss grad få bestemme hvilke saker som presenteres i øverste del av forsiden, på gode plasseringer, og hva som skal komme lengre ned i artikkelflyten på forsiden vår. Noen av sakene som leses spesielt godt vil også løftes opp og presenteres høyere på forsiden, sier nettsjef Tom Skoglund.

– Er du for eksempel svært glad i fotball skal du få presentert relevante fotballnyheter tidlig mens du scroller deg nedover forsiden av Altaposten.no. Har du derimot aldri klikket deg inn på en konsertanmeldelse før, vil slike prioriteres langt ned for deg. Den musikkelskende naboen din skal derimot oppleve få konsertanmeldelsene presentert tidlig, eksemplifiserer han.

– Spennende

Teknologien som benyttes er ikke ny. Søsteravisa vår iTromsø var tidlig ute, da de i fjor tok i bruk personalisering på sin mobilforside.

– Men når vi nå har tatt dette i bruk på altaposten.no, så skjedde det på både klassisk nett, lesebrett og mobilversjonen. Vi «slipper tøylene» litt, sånn sett er dette utvilsomt spennende også for oss. Samtidig vet vi at dette gjøres av flere aktører i dag, med Facebook som det mest kjente eksemplet.

– Som leser trenger du for øvrig ikke foreta deg noe som helst for å få den personaliserte fronten. Endringene skal skje uten at du merker noe til dem – annet enn at du opplever at vi blir mer relevante for deg, sier Skoglund.

Etter hva han kjenner til er det kun nettmagasinet trd.by som har tatt steget helt ut og personalisert fronten.

– Ingen norske nyhetsmedier har meg bekjent gjort det samme på både klassisk nett og på mobil. Mange har luktet på personalisering, og har elementer av personalisering inne – eksmpelvis ved anbefalinger. Men en full omlegging skal vi visstnok være først ute med, sier Skoglund.

Prosjektleder Jørgen Frøland i Polaris Media. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen

Beholder kontrollen

Innsamlingen av data og utviklingen av algoritmene som skal forstå deg og dine leservaner er det det norske selskapet Cxense som står for. Disse algoritmene har prosjektleder Jørgen Frøland i Polaris Media skrudd sammen til småprogrammer som nå tar styringen på altaposten.no.

– Håpet er at du som leser skal sitte igjen med en opplevelse at det du får presentert på Altaposten.no er mer relevant for deg. Samtidig skal avisa beholde den redaksjonelle kontrollen. Det vil blant annet være fullt mulig å ta en manuell overstyring av det som gjøres fra algoritmene, sier Frøland.

– Skjer det for eksempel en ulykke i Alta sentrum som Altaposten ønsker at alle skal vite om, så tar redaksjonen den fulle styringen med dette stoffet og skyver det øverst, sier prosjektlederen.

Helt nytt

Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund legger ikke skjul på at det er med skrekkblandet fryd han slipper noe av «styringen»:

Han understreker at det vil være mulig å reservere seg mot å se den personaliserte forsiden:

Han legger til at brukere som har slått på «Privat»- eller «Inkognito»-modus i nettleseren sin automatisk vil bli sendt til den «gamle» forsiden. Det samme gjelder brukere med enkelte eldre nettleser-versjoner.