Til Altaposten sier gründer Ola Giæver og hans co-pilot Jan Kristensen at det eneste akseptable er at Hammerfest får en rullebane som er dobbelt så lang som dagens 800 meter-bane på Prærien.

– Hva er vitsen med å bygge 1200 meter rullebane, og dermed fortsatt bare kunne ta ned Dash? Dashen er på tur ut, og da kommer man ingen vei med 1200 meter, sier Kristensen, altaværing og tidligere pilot i både Arctic Air og Norwegian. Nå er han flygesjef i nystartede FlyViking, som har ambisjoner om å gi Widerøe kamp der det måtte passe.

Ønsker å fly med jet

– Når vi kjøper 100 seters jet så vil den komme seg ned og opp på 1600 meter i Hammerfest, men ikke på 1200 meter. Da kan man se for seg direkteruter til Gardermoen. Det skal vi unne hammerfestingene, det synes jeg, sier Kristensen.

Også Widerøe går svanger med planer om å kjøpe inn jetfly som kan ta 100 passasjerer og lande på mellomstore flyplasser der Norwegian og SAS ikke flyr.

– Hammerfest må ha ny flyplass, og når man først bruker en god milliard så gjør det ikke noe om man bruker noen hundre millioner til, for det viktigste må jo være at man har flytyper som kan bruke den nye flyplassen. Som sagt; man kommer ingen vei med 1200 meter, understreker Kristensen.

– Det er jeg helt enig i. Med de verdiene som bringes på land der ute er det helt rett å bygge en skikkelig flyplass, sier Giæver, som har leaset Dasher som passer fint inn på dagens Hammerfest lufthavn.

Koster to milliarder

– De har 37 seter, det samme som Widerøe flyr med i dag på Hammerfest. Men skal flytrafikken følge utviklingen i byen så må flyplassen kunne ta ned større fly enn det. Det er klart det er kommersielt interessant å fly med 100 seters jet til Tromsø eller Oslo, sier Giæver.

Reguleringsplanen for nye Hammerfest lufthavn på Grøtnes opererer med to alternativer når det gjelder rullebane:

  • Alternativ 1 har en operativ rullebane på 1550 meter, og en asfaltert rullebane på 1770 meter i 40 meters bredde. Stipulert kostnad er to milli arder.

  • Alternativ to er en operativ rullebane på 2000 meter, det vil si en  asfaltert rullebane på 2220 meter inklusiv sikkerhetssoner. Stipulert kostnad er 2,5 milliarder.

Flaskehals

Kristensen påpeker at den standarden dagens lufthavn holder ikke er «akseptert» i Europa, og at driften er basert på en rekke spesialtillatelser.

– Regulariteten er grei, men i dag har vi en flaskehals med begrenset feed mot Tromsø så lenge det bare er de små flyene som kan lande der. Jeg unner dem virkelig at de får en bane på 1550 meter som kan gi dem direkteruter sørover med jet, understreker Kristensen.