– Jeg reagerer med vantro på at enhetslederen vil forlenge ordningen med firedagerskole i småskolen i Kautokeino, sier Karlsen, som er kommunestyrerepresentant for Arbeiderpartiet.

Innsparing

Hun er bekymret over at kommunens administrasjon bruker økonomiske argumenter for å kjøre firedagerskole.

– Firedagers uke på småtrinnet er innført med bakgrunn i en administrasjonsstyrt prosess motivert ut fra mål om innsparing av skoleskyss midt på dagen. Det er på høy tid at ordningen løftes politisk, jeg ser fram til behandlingen i kommunestyret, sier Karlsen.

Pedagogisk?

Arbeiderpartiet gikk i fjor til valg på at skolen skal ha femdagers uke. Karlsen mener argumentene for å beholde firedagers skole ikke holder.

– I tillegg til økonomisk innsparing argumenteres det for at dette har løftet det pedagogiske tilbudet til ungene våre. På hvilken måte – og for hvem, spør Karlsen.

Hun mener en slik fremstilling, begrunnet med «forskning fra USA», er blottet for forbehold omkring at dette kan representere en forringet lærings- og oppvekstsituasjon for mange av barna.

– Dette gjelder spesielt for de mest utsatte, og gjør at jeg stiller spørsmål om hvorvidt rektor og enhetsleder reflekterer grundig nok rundt sitt samfunnsoppdrag – et oppdrag som favner langt bredere enn nasjonale prøver, sier Karlsen.

– Vi i Arbeiderpartiet er opptatt av skolen både som lærings- og oppvekstarena og at den skal bidra til sosial utjevning. Vi ønsker å skape den beste kautokeinoskolen for alle – fem dager i uka, også når kommunen står på ROBEK-lista, sier Ap-representanten.

Dårligere læringsmiljø

– Jeg er helt klar på at ordningen forringer lærings- og oppvekstmiljøet i skolen og at de mest utsatte barna våre betaler den høyeste prisen. Jeg vil også avvise at forskningsresultater underbygger at en komprimert firedagers skoleuke gir økt læringsutbytte for elever på småtrinnet. Det er ikke tillitsvekkende at unger med oppmerksomhetsforstyrrelser eller ulik grad av lærevansker ikke nevnes i argumentasjonen, sier Karlsen som spør om også disse elevenes skolehverdag og læringssituasjon ubetinget er løftet til nivå «dette fungerer veldig bra» og «fra skolens side er dette bare positivt», slik rektoren er sitert på i avisa som en beskrivelse av ordningen.

– Hvordan påvirker en firedagers skoleuke hverdagen til de av ungene våre som lever under noen grad av omsorgssvikt, hvordan reflekterer enhetslederen rundt dette, spør Marit Karlsen, som varsler kamp om skoleuka i kommunestyret.