En av seks finnmarkinger synes det er akseptabelt å plusse på litt ekstra når det skal sendes inn skademelding til forsikringsselskapet. To prosent sier de selv har oppgitt for mye på en skademelding, mens en av tre tror det forekommer ofte. Det kommer frem i den årlige kartleggingen av folks holdning til blant annet forsikringssvindel.

– Vanligst er det å svindle på bil-, boligskader og reiseforsikringen. Men vi ser også en økning av svindel på personforsikringer, sier utredersjef Vera Sønsthagen i Gjensidige i en pressemelding..

Forsikringsselskapet sier at de ser på forsikringssvindel som et omfattende samfunnsproblem, som både myndigheter og forsikringsselskap er nødt til å jobbe aktivt med.

Årlige avdekker selskapet mellom 150 og 200 forsøk på forsikringssvindel.

Vera Sønstehagen er sjef for utrederne i Gjensidige som etterforsker blant annet forsikringssvindel. Foto: Gjensidige

Løy om hastigheten etter utforkjøring

Et eksempel fra fylket er en ung mann som ble politianmeldt for å ha oppgitt feilaktige opplysninger etter en utforkjøring i en 30-sone.

– Bilen ble totalvraket, og det var mistanke om at kunden ikke snakket sant da han hevdet å ha kjørt i 30-40 km/t. En rekonstruksjon av hendelsesforløpet viste at hastigheten i virkeligheten minimum hadde vært 100km/t. Han fikk dermed avslag på erstatning på grunn av forsøk på forsikringssvindel og saken ble politianmeldt, forteller Sønsthagen.

Tilbyr amnesti

Forsikringssvindel er et samfunnsproblem og selv om mange blir tatt er mørketallene store. Nå gir vi angrende syndere en anledning til å gjøre opp for seg, sier utredersjefen.

Det betyr at alle som melder seg før de blir avslørt vil få anledning til å gjøre opp for seg uten ytterligere konsekvenser. Fristen har selskapet i første omgang satt til november.

– Holdningene til forsikringssvindel som vi årlig kartlegger, understreker nødvendigheten av at både myndigheter og forsikringsselskap jobber aktivt med dette samfunnsproblemet, sier Sønsthagen. Hun håper amnesti-ordningen kan være et nyttig bidrag og retter seg særlig til unge:

– Det er eksempler på ungdom som har ødelagt rullebladet sitt med forsikringssvindel, og som har blitt nektet studier i USA og hatt vanskeligheter med å få seg jobb, sier hun.

Konsekvenser av forsikringssvindel

  • Mister retten til erstatning etter skaden, også det man egentlig hadde krav på.

  • Blir sagt opp som kunde i forsikringsselskapet. Alle forsikringer blir avsluttet.

  • Blir nektet fremtidig kundeforhold i selskapet. Får ikke kjøpe ny forsikring.

  • Blir politianmeldt for forsikringssvindel.

  • Kan bli nektet innreise i enkelte land.

  • Enkelte studier og jobber krever plettfri vandel.