Therese Kjellmo Munkvold fra Alta forteller at det hele startet da de skulle reise fra Berlin mandag og skulle returnere til Alta etter ferien. De hadde brukt SAS hele veien og flyet fra Berlin gikk 10.40 til Stockholm. Etter en time ombord var de vel fremme, trodde hun.

– Etter planen skulle vi vente litt over fem timer der, før vi skulle fly videre til Oslo og deretter til Alta, forteller hun.

Slik ble det ikke.

Ingen informasjon

Flyet som skulle gå fra Sverige ble over en time forsinket og Munkvold og de andre passasjerene som skulle videre, hadde kun 20 minutter på seg til å rekke neste fly. Det gikk fra vondt til verre da de ble nektet å gå ombord.

– Vi var vel en 15-20 stykker som kom med SAS-flyet fra Stockholm og andre europeiske byer. Ingen fikk gå ombord. De presterte å hente ut en gammel dame i rullestol, som de akkurat hadde sendt ombord fordi hennes billett var booket om. Vi fikk ingen forklaring. Kun beskjed om at vi var booket om og derfor ikke fikk gå ombord. Fem minutter senere ble døren stengt og flyet gikk.

Koster mer

Da hadde de ventet ti minutter og sto klare til å gå ombord.

– Det koster dem garantert mer å betale overnatting, kveldsbuffé og frokost for alle på Radisson, enn om de hadde ventet fem minutta mens vi satt oss ned i flyet, sier hun oppgitt.

På spørsmål til de i skranken om de kunne slippe dem ombord, fikk de konsekvent nei. Her ble svaret at de hadde holdt igjen så lenge de kunne, men etter fem minutter hadde kapteinen gitt beskjed om å stenge og avslutte ved skranken.

Munkvold forteller at flytidene skulle vært 10.40 fra Berlin til Stockholm. 17.35 videre til Oslo og 19.55 til Alta. Flytiden fra Stockholm til Oslo ble oppgitt å være 50 minutter forsinket, og bagasjen som ble sjekket inn i Berlin, skulle sendes hele veien.

Kaos på hotellet

Munkvold og resten av følget fikk etter en god halvtime i skrankekø beskjed at de skulle fly tirsdag kl.07.55 og var booket inn på Park inn hotell.

KOST OG LOSJI: – Det kosta nok mer å ha alle oss på hotell, enn å vente fem minutter på å få oss om ombord, sier Munkvold. Foto: Privat

–  Vi ble sendt ned til bagasjehallen, men fordi vi kom fra utlandet og nå var i avgangshallen for innenlandsreiser, måtte vi på ny stille oss i SAS sin skranke for å få vite at vi skulle på Radisson. Etter en time i resepsjonen, fikk vi da vite at Park Inn var rette stedet.

– Men da ble det nok for en sliten aronnesing og damen i resepsjonen var veldig forståelsesfull.  Vi fikk dermed bli på Radisson, mens andre fra Alta måtte gå tilbake til Park inn, sier hun oppgitt – og legger til at bagasjen måtte de klare seg uten.

Munkvold landet klokken 11 på Alta lufthavn tirsdag, men venter fortsatt på bagasje fra SAS.

  • Altaposten har vært i kontakt med SAS sin pressekontakt, men har ikke lyktes med å få et svar.