I formiddagstimene torsdag var yrkessjåførene Wiggo Leif Andreassen, Lasse Kristoffer Andereassen og Trond Andre Kroken, pluss Krokens kjæreste Sunniva Hansen, på stedet der svenske Ernest Vanhainen fra Töre i Kalix kommune omkom. Yrkessjåføren havnet utenfor veien i S-svingene ved Midtstua nord for Suolovuopmi.

– Ernest var en ung mann med familie og barn. Som kolleger går dette hardt inn på oss – og vi har vært opptatt av hvordan vi kan hjelpe den berørte familien og yrkeskolleger. Når jeg nå er på vei til Fredrikstad i transport, vet jeg at det blir god tid å tenke, og derfor har jeg fått med meg sønnen min som også er yrkessjåfør, forklarer Wiggo.

– Vil hjem

Et kort ved blomstrene langs riksvei 93 utløser ekstra sterke følelser hos de fire når de legger ned kransen på ulykkesstedet. Kortet er skrevet av den unge svenske sjåførens datter.

– Vi er mye på jobb og borte fra familie. Denne ulykken gjør at tankene på dem hjemme blir ekstra sterke, og vi må gjøre hva vi kan for at familiene som venter hjemme ikke skal få oppleve det samme som familien til Ernest, påpeker Wiggo.

Dødsfelle

Han viser til at strekningen mellom Kløfta og Suolovuopmi er utfordrende for både yrkes- og privatbilsjåfører. Spesielt S-svingen ved Midtstua, der tankbilen på vei til Hammerfest havnet ut med fatalt resultat, har hatt mange utforkjøringer. For to år siden kom Wiggo selv til da en finsk trailer på vei mot Finland havnet ut tilnærmet på samme sted. Eneste forskjell var at tankbilen fra Bergnäsets Åkeri i Luleå var på vei ned mot Kløfta, mens den finske traileren kom i motsatt retning.

– Den kvinnelige sjåføren satt også fastklemt i bilen, men det gikk likevel bra med sjåføren. Svingen her er en felle, og nå er den blitt en dødsfelle, påpeker Andreassen med lav stemme.

Umulig å forklare

Selv kan ikke den erfarne yrkessjåføren forklare ulykken. GPS-en i ulykkesbilen viser at tankbilen holdt moderat fart ved inngangen til svingen, 75 km/t. Rett nok var det litt duskregn som gjorde veibanen fuktig, men ikke nok til at det kan forklare at bilen har gått ut. Vitner bekrefter også at det ikke var trafikk i umiddelbar nærhet mot eller i samme retning som tankbilen.

Når det ikke finnes noe konkret som kan forklare utforkjøringen ser sjåføren, som kjører for Hammerfestbedriften Kranservice og sitt eget Alta-registrerte selskap, Andreassen Spesialtransport AS, at svaret kan ligge i veiens beskaffenhet.

– Alle vi yrkessjåfører som kjører denne strekningen, vet at det er noe veldig galt med S-svingen her. Selv på sommerføre og tørr asfalt kjenner vi at krefter drar og krenger bilen, kanskje har det noe med måten veien er dosert på. Vi som er kjent tar alltid våre forholdsregler, men det er ikke like enkelt for ukjente. På  høst og vinter er utfordringene større, og spesielt om høsten kan en bli lurt til å tro at forholdene er bedre enn de er. Vannet nedenfor og bekken i svingen gir fuktig luft, som igjen kan sette seg som et tynt islag på veibanen, forklarer den erfarne yrkessjåføren, opprinnelig fra Mehamn, men som har gjort altaværing av seg.

Kan forebygges

Wiggo forteller at byråkrati- og regelregimet er skrudd kraftig til fra myndighetenes side de siste år. Stadig nye krav har kommet og nå synes han det er på tide å sende krav motsatt vei.

– Vi kan ikke si med sikkerhet at Ernest hadde vært i live og ulykken unngått om det hadde vært skiltet klart og tydelig. Det vi vet er at dette er en spesielt vanskelig sving hvor både tyngre og lettere kjøretøy med jevne mellomrom forsvinner ut. Når vanskelige svinger merkes med de svarte og gule v-skiltene, er det noe ikke minst yrkessjåførene har stor respekt for, og vil derfor være ekstra før var, sier Andreassen og legger til.

– Skiltene koster bare noen få tusen, og vi er et så rikt land at det ikke bør stå på penger. Her kan vi forebygge nye ulykker.

På hils

Han forteller om en sterk yrkeslojalitet og samhørighet blant yrkessjåførene som  ferdes på veiene på Nordkalotten. Han var på hils med svensken hvor livet tok slutt sist mandag.

– Ernst var alltid blid og hyggelig og vi møttes noen ganger da våre veier ble krysset. Det føltes veldig riktig å stoppe opp og minnes han. Våre tanker går til familien, hans venner og arbeidskamerater i Sverige, sier Wiggo Leif Andreassen.

Skrekk for Jan

Hyttebeboer Jan Isaksen opplevde ulykken på nært hold. Til Altaposten forteller Jan at han var innendørs på en hytte på andre siden av vannet av S-svingene ved Midtstua, men at lyden var så skremmende at han ikke var i tvil om at noe alvorlig hadde skjedd.

– Det første jeg hørte var skrapelyden etter at tankbilen var veltet over på siden og skled etter grøftekanten. Den var høy og intenst. Så kom et smell, sannsynlig da ferden brått stoppet, forteller Isaksen til Altaposten.

Straks han hørte lyden skjønte han at en ny ulykke var et faktum og sprang ut. Han så ingen andre kjøretøyer på det lange strekket han hadde oversikt over, men konstaterte at bussen på vei fra Alta til Kautokeino var rett bak svingen på nedsiden av ulykkesstedet og ville nå fram før han. Han så også en stor sky rundt tankbilen som var delvis knust, men kan ikke si noe om det var damp eller støv.

Hender ofte

– Det er ikke første gang jeg opplever ulykker og biler som går ut her. Det er hendelser med jevne mellomrom, og det er uforståelig at det ikke gjøres mer for å forebygge, sier Isaksen, som har gode pensjonistdager på hytta når S-svingene ikke tar liv eller skaper ulykker.

– Det jeg har sett og opplevd etterlater ingen tvil; veien her er en felle.

SKJER OFTE: Pensjonist Jan Isaksen har ofte trådt til for å hjelpe når både lettere og tyngre biler har havnet ut av veien i S-svingene ved Midtstua. Foto: Jarle Mjøen

Det var to tankbiler fra Bergnäsets Åkeri AB i Luleå som var på vei til Hammerfest med last. Bak ulykkesbilen kom en ung kvinnelig kollega og havnet midt opp i dramaet. Hun får ros fra alle parter for måten hun opptrådte på. Hun kjørte alene videre til Hammerfest og leverte lasten. Tilbake til Alta hadde kolleger og selskap ordnet reise hjem til Sverige for den sterkt berørte sjåføren. Trond Andre Kroken, som til vanlig jobber hos entreprenør Tormod Kristensen og har ferie, stilte opp og kjørte tankbilen tilbake til Luleå.

– Kan redde liv

Statens vegvesen tror det vil komme tiltak i S-svingene ved Midtstua. Fungerende avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Kaare Ramberg, sier Statens Vegvesen vil lytte til yrkessjåførene og vurdere tiltak for S-svingene ved Midtstua. Han vil imidlertid ikke kommentere om forsterket skilting i den ulykkes- og uhellsrammede S-svingen ved Midtstua, kunne ha hindret dødsulykka sist mandag.

– Det er sterkt tragisk og beklagelig når vi får en slik ulykke, spesielt når det går liv tapt. I forhold til årsak verken vil eller kan jeg si noe om det. Vi i Statens vegvesen venter spent på de vurderinger ulykkeskommisjonen kommer ut med, og jeg er helt sikker på at denne strekningen vil få stor oppmerksomhet, også med tanke på tiltak, sier Ramberg.

– Må ha tiltak

Yrkessjåførene representert med Wiggo Andreassen, er derimot ikke i tvil om at noe må gjøres, og at forsterket skilting er tiltaket som er mest realistisk på kort sikt.

– Det er rimelig og raskt å gjennomføre og vil gi effekt. Fysiske utbedringer vil ta ta tid. Skiltene kan være oppe i neste uke om det er vilje hos veimyndighetene, sier Andreassen.

Det kan ikke fungerende avdelingsdirektør Ramberg love, men tror at både skilting og fysisk utbedring kan bli aktuelle tiltak om ulykkeskommisjonen skulle komme til konklusjoner og vurderinger lik de som lokalkjente og yrkessjåførene har påpekt overfor Altaposten.

GOD EFFEKT: Fra yrkessjåførenes side blir det hevdet at denne type skilt som vi her ser avbildet fungerer godt, og har stor respekt hos de som ferdes langs veiene. Bildet er tatt i en sving et stykke fra ulykkesstedet i Midtstua. Foto: Jarle Mjøen