– En seier for elevene!

Jubler for Ap-nei til fraværsgrense.

FORNØYD: Håkon Kristian Haldorsen (AUF) er glad for at Arbeiderpartiet sier nei til Høyre og Frps utskjelte fraværsgrense. (Arkivfoto)  Foto: Hanne Larsen

nyheter

Leder for AUF i Finnmark, Håkon Haldorsen, er strålende fornøyd med at Arbeiderpartiet sier nei til Høyre og Frps mye omdiskuterte fraværsgrense. Forslaget blir nedstemt og sendt tilbake til regjeringen.



– Vi er glade for at moderpartiet vårt holder fast på prinsippet om et tillitsbasert skolesystem, sier Haldorsen i en pressemelding.

Onsdag ble det klart at Arbeiderpartiets stortingsgruppe vil gå imot forslaget om innføring av en fraværsgrense på ti prosent i den videregående skolen.

– Dette er en stor seier for elevene, og det viser at Arbeiderpartiet tar fraværsproblematikken på alvor. Vi i AUF har hele tiden sagt at vi ikke ønsker en rigid grense på ti prosent, og heldigvis har vi fått med oss moderpartiet på dette, sier leder Håkon K Haldorsen i AUF i Finnmark.

Høyre og Frps forslag har møtt stor motstand fra både elever, og etter hvert også lærerne og rektorene. Blant annet har det blitt arrangert store demonstrasjoner fra nord til sør. Et viktig argument mot fraværsgrensa er at den vil ramme de svakeste elevene, og føre til at enda flere dropper ut av den videregående skolen, skriver AUF i pressemeldingen.

– Hvis du er så uheldig at du går glipp av de timene som utgjør ti prosent i starten av skoleåret så vet du at du ikke vil få karakter i det faget. Da fratar man elevene motivasjonen til å gjøre en innsats resten av skoleåret fordi de vet at de uansett må ta opp faget på nytt året etter. Intensjonen er kanskje god, men det er ikke rett medisin for å få ned frafallet. Derfor er vi glade for at dette forslaget nå blir nedstemt, sier Haldorsen.

AUF ber de nå regjeringen om å oppheve forskriften og gå i dialog med skolesektoren om å utarbeide et nytt regelverk for fravær.

– Et regelverk som skal stimulere til økt gjennomføring og sterkere oppfølging, men som samtidig gir fleksibilitet til den enkelte skole, skriver de.