2.200 digitale brukere. 260 nye abonnenter. Inntekter på budsjett. Det er status fem uker etter lanseringen av Altaposten Pluss.

– Da vi startet hadde vi ingen brukere med digital tilgang, nå har vi over 2.000. Det er helt fantastisk at vi bare har brukt en drøy måned på å digitalisere 60 prosent av vår abonnentmasse, ikke minst med tanke på at vår søsteravis Folkebladet brukte ett år på å nå 50 prosent, sier reklamesjef Ann Siri Vesterslett i Mediehuset Altaposten.

Ved å ta denne overgangen har de 2.200 abonnentene sikret seg tilgang til e-avisa og pluss-sakene på altaposten.no.

Må ha det

At abonnentene er blitt digitale betyr at de har opprettet en SPiD-konto, som er Schibsteds løsning for betaling på nett. Med denne kontoen får Altapostens abonnenter tilgang til alt mediehuset har å tilby, mens de som nøyer seg med å lese sakene med åpen tilgang på nett bare vil skumme overflaten av det lokale nyhetsbildet.

– Den gode responsen betyr at folk ønsker å ha oss, de ønsker vårt produkt og er generelt fornøyd med det vi leverer. Det er kjempepositivt og viser at vi er viktig for lokalsamfunnet, fastslår Vesterslett.

Ønsker du å prøve oss ut i en måned for 1 krone? Klikk her, og velg «Digital». Du kan når som helst (omså etter 30 dager) si opp abonnementet.

Ingen for gammel

– Hvorfor er det viktig å få så mange digitale brukere som mulig?

– Fordi dette er den nye brukermodellen som alle tar i bruk, som er framtidsrettet, som gjør det mer eksklusivt å være abonnent og som gjør at Altaposten kan få betalt for det som lages av redaksjonelle saker, sier Vesterslett.

En av spådommene i forkant var at Altaposten ikke ville klare å få de eldre abonnentene til å bli digitale brukere, men det viste seg å være en tåpelig spådom.

– Ingen er for gammel til å bli digital bruker. Mange har klart det selv, mens andre har tatt kontakt med oss og fått hjelp. Vi setter pris på å bli kontaktet, og har hatt mange hyggelige abonnenter innom vår kundesenter, sier Vesterslett.

Bedre stemning

Hun skryter av damene som sitter i kundesenteret og har tatt unna «stormen» av henvendelser og oppkoblinger. Mange av henvendelsene skyldes at abonnentene opererer med flere mailadresser.

– Kanskje har de byttet jobb og dermed også mailadresse, slik at to mailadresser er registrert. Eller så er ingen mailadresser registrert. Jeg har forståelse for at noen kan føle dette som vanskelig, og da er det bare å ta kontakt, melder Vesterslett.

I tillegg til nesten 2.200 som når er digitale brukere, har Mediehuset Altaposten fått 260 nye abonnenter etter at Pluss ble lansert for fem uker siden.

At økonomien, i disse turbulente tider for mediebransjen, også er solid – med en inntektsside som er på budsjett etter årets fire første måneder, gjør at stemningen internt i lokalavisa er god for tida.

– Og framover vil vi lansere enda flere kundefordeler for våre abonnenter. Det er bare å henge med, varsler markedssjef Yngve Reginiussen.