Den bebudete hurtigbåtforbindelsen mellom Alta og Hammerfest må naturligvis være ment for transportbehov begge veier, inkludert et attraktivt tilbud for de som vil nå direkterutene til Oslo på morgenen.

Det blir derfor høyst besynderlig at Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen (Ap) i et intervju med NRK synes å mangle entusiasmen for denne delen av trafikkgrunnlaget. Overfor fylkeskommunen har det i alle sammenhenger vært todelt argumentasjon for hvorfor hurtigbåtforbindelsen mellom byene bør gjeninnføres.

1. Hurtigbåten representerer et godt, trygt og komfortabelt tilbud for pasienter som skal til Hammerfest sykehus, både i forhold til polikliniske besøk og planlagte innleggelser. I tillegg til at tilbudet vil være attraktivt, kan det bidra til å styrke pasientgrunnlaget som er under press på grunn  av fritt sykehusvalg, flere spesialistilbud i Alta og et ønske om å bruke UNN.

2. Mange passasjerer fra Hammerfest og Melkøya synes det er praktisk å bruke direkteruta fra Alta til Oslo. Det kan selvfølgelig ha sammenheng med at flyplassen i Hammerfest har for dårlig regularitet, men større innmating til stamnettet gjør det mulig for Vest-Finnmark å trygge direkterutene og sikre flest mulig flyavganger med både SAS og Norwegian. Dette er direkteruter som vi tror hele Finnmark er opptatt av å sikre.

Vi vet ikke helt hvordan Hammerfest-ordføreren har glippet på punkt to i denne oppstillingen, men vi håper og tror at fylkespolitikerne har denne gjensidigheten med seg i vurderingen av hvordan rutene skal legges opp. Vi har store problemer med å skjønne at det skal være problematisk at båten starter tidlig i Hammerfest for å rekke flyene, simpelthen fordi alternativet for de som skal med charter eller direktefly til Oslo, blir en tur over fjellet på morgenkvisten. Det kan tvinge fram ekstra kostnader til parkering, eventuelt en ekstra overnattig hvis dårlig vær krever bedre marginer.

Det er skuffende hvis motivasjonen for denne holdningen er å svekke grunnlaget for stamnettet og styrke navet utenfor Finnmark, det vil si Tromsø. I beste fall er det navlebeskuende og usolidarisk overfor resten av Vest-Finnmark, som garantert ser verdien av at Alta lufthavn er et alternativ for både SAS og Nowegian. I verste fall må det oppfattes som sabotasje mot hele ruta. At Hammerfest-politikerne kjemper for ny kortbaneflyplass, og langt på vei har klart å overbevise regjeringen, er det neppe noen som har problemer med å skjønne. I den grad målsettingen er å synliggjøre trafikkgrunnlaget fra Hammerfest, er det sikkert mulig å bryte ned statistikken for å kartlegge hvor mange som reiser til og fra byen, både med Widerøe fra Hammerfest og direkterutene fra Alta.

Hvis VargsundXpressen skal ha livets rett må den være ønsket i begge byene. Etter anleggsfasen på Melkøya ble pendlingen såpass redusert at prisen ble for heftig for fylkespolitikerne. Det kan unngås ved å skape et mer stabilt passasjergrunnlag, men det krever medvirkning fra alle hold. Ikke minst fra de som styrer og steller i Hammerfest. Det er mulig at den langsiktige strategien om å få en større flyplass på Grøtnes er årsaken til mangelen på entusiasme, men det fungerer som skudd for baugen på hurtigbåten, og som en hemsko for fornuftig regional tankegods: Nemlig å sikre tilbudet til stamflyplassen.