– Er transport til sykehus luksus?

– Det er kortsiktig å ofre VargsundXpressen, skriver Altaposten på lederplass.

Illustrasjonsfoto.  Foto: Jarle Mjøen

leder

Ap-politiker Sylvi Jane Husebye står i spissen for korstoget mot VargsundXpressen, hurtigbåtruta mellom Alta og Hammerfest som de siste årene er innarbeidet som en trygg og komfortabel kommunikasjon mellom de to største byene i Finnmark.

Arrogansen når nye høyder når Husebye, som selv representerte Finnmark Ap i fylkestinget da ruta ble videreført, kaller tilbudet en luksusrute. Ifølge NRK blir ruta mellom de to største byene betraktet som en ressurstyv av beboerne på småstedene, til tross for at båten nærmer seg 25.000 passasjerer i året og er den foretrukne reisemåten for mange av pasientene til Hammerfest sykehus. Er det virkelig luksus å komme seg til sykehus når Sennalandet er stengt og buss etter buss må kansellere? Omlag 50 tilfeller i vinter sier det meste.

Husebye bør justere de politiske og empatiske «antennene» etter flere tiår med harde fronter i helsedebatten. Pasientene har denne vinteren stanget mot stengt fjellovergang og sittet i endeløse kolonner over Sennalandet, time etter time i uvær. Det kan være i bil, buss, maxi-taxi eller ambulanser, det er en enorm belastning for både akutt syke, fødende og kronisk syke. Det er også en påkjenning for pårørende som føler på uro og bekymring. I en situasjon der helsekronene allererede «reises bort» i stor skala, er dette å regne som en invitasjon til fortsatt kamp for sykehustjenester i Alta-regionen.

Husebyes kamp FOR småstedene bør ikke være en ensbetydende med en kamp MOT passasjerer og pasienter mellom Alta og Hammerfest. Der det finnes fastboende og næringsaktivitet er det forståelse for at kommunikasjonene opprettholdes, så tror vi de fleste skjønner at det offentlige ikke automatisk kan holde liv i perifere hyttedestinasjoner, enten det er i Hammerfest-bassenget eller Altafjorden.

Med høy regularitet og skånsom reise vil sjøveis kommunikasjon være en god løsning mellom byene, slik vi ser i Troms. Etter en ekstrem vinter må det være nærliggende å tenke seg at det er en stor fordel for Hammerfest sykehus med et slikt alternativ, slik UNN-pasienter fra Harstad, Finnsnes og Skjervøy har. Så er det viktig å minne om at Alta heller ikke er fri for små og sårbare steder som benytter ekspressen, så her setter man folk opp mot hverandre på betenkelig vis.

Å nedsnakke gode kollektivruter mellom byene er i praksis å skyte seg selv i knærne, hvis man har omsorg for pasientgrunnlaget ved det nye sykehuset.

Det er ikke nok å vedta et nytt sykehusbygg, det skal driftes også, gjerne med pasienter til stede. I tillegg må vi minne om at det reises begge veier, blant annet på grunn av flere tilbud ved Klinikk Alta, et psykiatrisk sykehus under oppbygging i byen, pendling til arbeidsoppdrag, handletur, familiebesøk – og ikke minst reiseaktivitet videre med direkteruter fra Alta lufthavn. En særdeles fornuftig løsning i en situasjon der Avinor må ha ekstraordinær støtte for drift og investeringer.

Hvis det i realiteten er kamp for ny flyplass, eventuell redsel for felles bo- og arbeidsmarked som er drivkraften, er det særdeles kortsiktig for en region som trenger felles oppdrift. En hurtigbåt med gode løsninger for videre befordring til sykehus og flyplass, mener vi har livets rett og vel så det. Det kan til og med bli en nøkkel for felles vekst og utvikling. Det er umåtelig trist hvis det politiske miljø i sykehusbyen Hammerfest vil være seg selv nok i denne situasjonen.