Altaværingene må nok belage seg på at den nedarvete bilkulturen utfordres ved arealknapphet i Alta sentrum, men vi tror det er klokt av planleggerne og politikerne å finne en gylden middelvei. I langstrakte og vinterkledde Alta er det ikke tilfeldig at mange bruker bilen når de skal på jobb eller har et ærende.

For godt vante altaværinger var det nærmest et innhugg i frihetsfølelsen da parkeringsautomater dukket opp. Bedriftene og ansatte har etter hvert måttet «budsjettere» med 10-15.000 kroner per år for å kunne bruke en parkeringsplass. Gradvis har de fleste innsett at det det er tvingende nødvendig med en plan, for å unngå kaos.

Etter hvert som bygg reiser seg og funksjoner etableres i «City», blir det mer av samme lut. Kollektivtilbud, sykkel og apostlenes hester blir en viktig faktor og kanskje man til og med finner ut at det er mulig å bruke samme bil til jobb.

Likevel; vi tror ikke det er rimelig å forutsette at alle har samme muligheter til å droppe bilen. Busstilbudet har blitt kraftig forbedret i år, men økningen i antall passasjerer vil øke sakte, men sikkert – og dermed er man hundre prosent avhengig av tålmodighet fra blant annet fylkeskommunen som styrer dette.

Som de fleste har skjønt, er det ingen kommunikasjonstilbud i Finnmark som er hugget i stein og behovet er bestemmende for hva som prioriteres. Vi mener buss-satsingen i Alta har vært fornuftig, men det handler om en betydelig tidshorisont. Bussrutene må være godt tilpasset geografien og frekvensen må også være slik at det passer hånd i handske med tur/retur arbeid, og det har vist seg å være enklere sagt enn gjort for bygdebyen. På sikt tror vi mange vil få øynene opp for kollektivtilbud, hvis tilbudet er tilfredsstillende.

Likefullt vil mange måtte ta bilen og da er det ikke merkelig at blant annet helseansatte er bekymret for dimensjoneringen av parkering ved nærsykehus og omsorgssenter. En timinutters spasertur fra det planlagte parkeringshuset mellom E6 og Scandic er akseptabelt, men det er ikke noe i veien for at man finner løsninger nærmere. Også overflatepakering, der det ligger til rette for det. Parkeringshus under eller ved insitusjonene er en god ide, også med tanke på at behovet kan endre seg.

Vi minner om nærsykehuset kan utvides i høyden og i østlig retning – og et Alta i stor vekst kan blant annet få nye helsetjenester på sikt. Det er et perspektiv man ikke bør glemme når store og plasskrevende utbygginger igangsettes. Det viktigste akkurat nå vil være å ha en buffer når man rigger for parkering for både pasienter, gjester og ansatte. Spesielt viktig blir det naturligvis å ha et godt opplegg i forbindelse med byggeperioden.