– Det er søren meg noe av det frekkeste jeg har opplevd!

– Langt over grensa for hva jeg trodde var både etisk og lovlig å gjøre.

FRUSTRERT: – Skjerpings, lyder beskjeden fra Altaposten-journalist Bjarne Krogstad til Norwegian. 

kommentar

Norwegian kan å gjøre kundene sine forbannet. Dagen før avgang tikker det inn en e-post til meg fra flyselskapet:

– Kjære kunde. Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.

Greit nok. Dette er noe de fleste har skjønt har måttet komme. Forbrukere, politikere og næringsdrivende har vært forberedt og isolert sett takler vi det alle som en. Og jeg leser videre:

– Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. For å gjøre dette enklest mulig for alle parter, ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmidlet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid.

Ser oss nødt? Det er søren meg noe av det frekkeste jeg har opplevd. Ikke nok med at seteavgiften innføres, så sørger selskapet for at dette får tilbakevirkende kraft. Og hvordan toppes det hele? Jo, de trekker pengene rett fra bankkortet jeg brukte til å booke flybilletten med for flere måneder siden. Jeg kan da virkelig ikke være den eneste som finner det en smule bekymringsfullt og langt over grensa for hva jeg trodde var både etisk og lovlig å gjøre.

–  Det vil være ulovlig å trekke fra forbrukernes konto uten å ha samtykke. Ingen skal inn på kontoen din uten at du har sagt at det er greit, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DN.no

Ser virkelig ikke Norwegian at de har skapt storm i et allerede utsatt vannglass? Skjerpings! Dette er noe jeg mener Norwegian burde ha tenkt seg to ganger om, før de valgte å la en mildt sagt idiotisk avgift gå ut over trofaste kunder.