Skal det parlamentariske modellen som er valgt for driften av Troms og Finnmark fylkeskommune være demokratisk forankret, må fylkesrådet (regjeringen) ha tillit i fylkestinget (Stortinget).

Tilliten må være med

Tilliten må være med kontinuerlig. Både fylkesrådet selv, men også fylkestinget, må forsikre seg om at nødvendig tillit råder når situasjonen oppstår.

Tidligere fylkesråd for samferdsel og nåværende statssekretær i fiskeridepartementet, Kristina Hansen, har allerede offentlig beklaget at hun var sentral i få fylkesrådets tre møtende representanter til å stille seg bak bestillingen av MS Hollendaren, uten at det var økonomisk dekning for grepet.

Hun var også favoritt til å bli en del av toppduoen til Finnmark Ap ved neste høsts fylkestingsvalg, men trakk seg etter at hennes rolle i kjøpet av Hollendaren ble tema.

Det var utvilsomt voksent gjort, men også riktig og viktig. Som leder i Finnmark Ap var hensynet til partiet viktigere enn enkeltrepresentanters politiske ambisjoner.

Fellesskapet sterkt nok?

Samtidig vil det pågående fylkestinget denne uka gi svar på om storkoalisjonen Ap, Senterpartiet og SV vurderer om de kan fortsette å styre Troms og Finnmark fylkeskommune.

Har fylkesrådet den nødvendige tilliten? Kristina Hansen ble erstattet av Agnete Masternes Hanssen da førstnevnte ble statssekretær i fiskeridepartementet. Det er fortsatt uklart hva som skjedde på fylkestingets junimøte, men resultatet var at Masternes Hanssen søkte avskjed for å ha feilinformert fylkestinget.

Den innrømte feilinformasjonen omhandlet MS Hollendaren, men var såpass uskyldig at det kun var snakk om den nye hurtigbåten hadde lov å frakte drivstoff, blant annet til Årøya hvor den skulle være reservefartøy.

Retur som fylkesråd

Men bare dager etter at fylkesråden for samferdsel gikk av, var hun tilbake i samme posisjon der hun noen uker tidligere selv trakk konklusjonen at hun ikke hadde tillit nok til å kunne stå i posten.

Det neste spørsmålet som melder seg, er hvilken rolle hun har hatt i skandalen rundt kjøpet av Hollendaren. Kjøpet kan ikke lastes Porsanger-politikeren, men hva med driftsavtalen på 67,5 millioner kroner for fem år for MS Hollendaren? Det er viktig at offentligheten får alle svarene for å gjenskape tilliten.

Boreal som eneste tilbyder synes ganske suveren til å bestemme pris. Totalt vil renter, avdrag og driftsavtale bety årlige kostnader for fylkeskommunen på over 20 millioner kroner, omregnet i skoleklasser i den videregående skolen, er dette 20 klasser innenfor studiespesialisering.

Tilliten handler ikke bare om hvilke konsekvenser fellesskapet og den regninga Finnmark fylkeskommune må ta for kjøp og drift av Hollendaren. Her er det mye som tyder på at det er et internt oppgjør i fylkesrådet mellom Senterpartiet og Ap om hvem som har ansvaret for en katastrofal håndtering.

Hvem var på møtet?

På møtet i fylkesrådet 3. juli 2020, hvor bestillingen av Hollendaren skjer, har fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap) og fylkesråd Bjarne Rohde (SV) forfall. Til stede i møtet er kun fylkesrådene Karin Eriksen og Anne Toril Eriksen Balto, begge fra Sp, og Kristina Hansen fra Ap. Senterparti-politikerne har gått under radaren, og synes i liten grad å ha blitt rammet av kritikken som nå skyller over Ap.

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo gikk bort like etter fylkestingets møte sist i juni. Han ble erstattet av Kristina Torbergsen, som kom fra posisjonen som statssekretær for kunnskapsministeren siden høsten 2021.

Så det skulle tilsi at den nye fylkesrådslederen ikke har hatt noen konstitusjonell rolle som knytter henne til en eventuell mistillit opp mot Hollendaren-saken. Ser vi litt nøyere etter kan dette stemme om rent formelt. Torbergsen var imidlertid politisk rådgiver i fylkestingsregjeringen fra høsten 2019 til hun ble statssekretær.

Det betyr at hun som en del «regjeringsapparatet» hadde en sentral rolle, og må ha vært, eller burde ha vært, godt kjent med disposisjonen som ble gjort med MS Hollendaren.

Ikke tilstrekkelig utredet

En garvet fylkespolitiker sier til Altaposten, at skal fylkesrådet, eventuelt fylkesråder, velge å å gå, må det være i saken rundt MS Hollendaren. Hadde skandalen rundt båtkjøpet vært det eneste som heftet med tilliten, ville det vært mulig å bygge opp ny tillit. En forvaltningsrapport om Årøya-saken, hvor det er brukt ufattelig mye penger på å gjøre et fungerende samband til en trussel mot bygdesamfunnets framtid.

Rapporten fra KomRev Nord AS slår fast at saken ikke har vært tilstrekkelig utredet, at økonomiske, administrative og juridiske forhold ikke har vært vurdert. Konklusjonen er knusende mot administrasjonen, først og fremst den delen som er å finne i Vadsø.

Samtidig vil fylkesrådet være arbeidsgiver, og den som skal rydde opp og sørge for at politikerne får et beslutningsgrunnlag hvor det er forsvarlig å fatte vedtak på.

I sommer fratrådte samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi sin stilling med øyeblikkelig varsel. Noen dager senere ble han tatt inn i ny toppstilling i administrasjonen med samme lønn.

På bakgrunn av forvaltningsrapport er det naturlig å stille spørsmål om tillit. Redegjørelsen til Torbergsen i tirsdagens fylkesting om kjøpet av Hollendaren rokker ikke ved at dagens fylkesråd sliter med en tillitsbrist.

Dramatiske kutt i vente

I en tid da fylkeskommunen oppleves som et uryddig skilsmisseoppgjør, har det skjedd så mye at fylkesrådet framstår som forretningsministerium. Det er særdeles uheldig spesielt for Nye Finnmark at det ikke er tyngde og tillit bak styringen. Må Finnmark fylkeskommune bære møllesteinen Hollendaren rundt halsen alene, vil det måtte gi dramatiske kutt for Nye Finnmark.

For å få bærekraft i økonomien i Finnmark fylkeskommune må det foretas smertelige kutt og strukturendringer, og vi frykter at en svekket politisk ledelse ikke vil ha rygg til å tåle støyen som unektelig vil komme.

Jarle Mjøen

Politisk redaktør

Altaposten