Som tillitsvalgt i Delta er jeg imot at forhandlinger mellom arbeidstakere og arbeidsgiver foregår i avisen. Men jeg har ikke samvittighet til å la påstander fra verneombud og ansattes representant stå uimotsagt.

Alle ansatte er ikke enige i påstander som er kommet frem i Altaposten, derfor kan vi heller ikke støtte alt som er skrevet. La det være sagt: Det er ikke farlig å bli akutt syk i Alta.

Blir man akuttsyk, ring 113 og du får ambulanse.

Forhandlinger

I alle år, helt så lenge jeg kan huske, har det innimellom vært klaget på at folk har måttet vente på ambulansen. I en by med over 20.000 innbyggere må man regne med at man noen ganger ikke har kapasitet til å gjennomføre oppdrag innen anbefalt tidsfrist. Dette tar også akuttmedisinforskriften høyde for. Forskriftens § 6 og 9 beskriver kommunens ansvar generelt, og ved samtidighetskonflikter.

Jeg har selv jobbet i ambulansetjenesten i 26 år og har følgelig vært med å bygge opp ambulansetjenesten i Alta fra vi var enmannsbetjenter med lite utstyr, til å bli en av landets beste ambulansetjeneste. Som ansatt har jeg med årene vært i forhandlinger med forskjellige klinikksjefer og ledere, og vi har bestandig funnet en løsning for pasientenes beste.

For noen år siden begynte noen ansatte å klage på at det er for lenge å jobbe sammenhengende i tre døgn og ikke få hvile etter Arbeidsmiljølovens bestemmelser (AML). Det er her problemene som vi har i dag startet.

Arbeidsgiver prøvde å komme med flere forslag om bedre turnus og beredskap, noe som ble forkastet av Fagforbundet og verneombud. Når det ikke ble noen enighet i forhandlingene valgte arbeidsgiver å si opp særavtale med begge arbeidstakerorganisasjonene, Delta og Fagforbundet.

Det gikk noen måneder og det ble ingen vedtak om forandring. Delta hadde da et møte med arbeidsgiver og fortsatte med særavtale som hadde vært tidligere.

I slutten av januar 2023 kom arbeidsgiver med siste forslag om turnus. Arbeidsgiver ønsket å få til en turnus som alle var fornøyde med. Forslaget ble også da forkastet av Fagforbundet og verneombud. Arbeidsgiver måtte da innføre en lovlig turnus etter arbeidsmiljøloven. Denne turnusen jobber vi etter i dag.

Vi ansatte, som er medlemmer av Delta, har nå vært i forhandlinger med arbeidsgiver om en gjennomsnittsberegnet turnus. Med det har vi sammen med arbeidsgiver fått til en turnus som er tilpasset ambulansetjenesten, og vi har også sammen klart å øke beredskapen slik at vi nå kan få tre biler på vakt i helgene.

Til beste for pasienter og ansatte

Som tillitsvalgt for Delta vil jeg også kommentere noen av påstandene fra verneombudet ved Alta ambulansestasjon.

Påstand: Arbeidsgiver har ensidig innført turnus.

Rettelse: Arbeidsgiver prøvde å forhandle frem et bedre alternativ, men alle forslag ble forkastet så de måtte lage en lovlig turnus.

Påstand: Noen har jobbet 3 døgn uten sammenhengende hvile i tidligere turnus.

Rettelse: Noen ganger har ambulansebil blitt tatt ut fra hvile grunnet akutte situasjoner, noe som gjøres over hele landet når man har hvilende vakt. Men i de fleste tilfeller har personell fått 8 timers hvile. Men da særavtalen ble sagt opp krevde medlemmer fra fagforbundet 11 timers hvile, noe som svekket beredskapen mere enn i dag.

Påstand: Vaktbytte på natt er uforsvarlig.

Rettelse: Ja, vaktbytte på natt er ikke heldig. Men når man tar statistikk om når ambulansebilene er i størst aktivitet, så kan man lettere forstå hvorfor vaktbytte blir gjort kl. 23:00 og kl. 01:00. Hvis det kommer en tur kl. 22:00 er det de som går av vakt kl. 01: 00 som tar turen for å komme seg hjem når de går av vakt.

Delta sine forhandlinger med arbeidsgiver har nå medført at vaktbyttet på natt utgår for fagforbundet sine medlemmer.

Avslutningsvis vil jeg som tillitsvalgt understreke at Delta ønsker å bidra til beste for pasienter og ansatte. Det er vår oppgave som ambulansepersonell og min oppgave som ansvarlig tillitsvalgt. Derfor tok vi initiativ til forhandlinger med arbeidsgiver om bedre turnus og bedre beredskap.

Tillitsvalgt Delta

Lars Klemets