Fylkeskommunen har bestemt at Hakkstabben på Seiland ikke lenger skal anløpes.

Virkningen ble iverksatt 1.september. d.å. Dette ville man gjennomføre for to år siden, men ble videreført etter at Alta kommune på oppfordring sponset fylkeskommunen med 100.000, noe de har gjort de siste to år. Nå er kommunen klar på at videre sponsing ikke er aktuelt. Samferdsel er ikke kommunens ansvar.

Ordføreren sa i siste kommunestyret at kommunen ville arbeide for en løsning der Årøy, som frakter både passasjerer, gods og kjøretøy, hadde daglige turer både morgen og kveld.

Det er hyggelig at ordføreren signaliserer krav om forbedringer, men skal vite at folket i Rognsund er fornøyd med dagens tilbud så fremt Hakkstabben blir anløpssted igjen. Denne løsning vil være en langt rimeligere enn løsningen ordføreren antyder.

Både fylket og kommunen bruker økonomi som den viktigste årsaken til ruteendringen.

I den forbindelse kan nevnes at Alta er en av de største oppdrettskommuner i Norge.

En av tre store oppdrettsselskap er etablert i Rognsund lokalisert i Kvalfjord, Pollen og Lille- og Storekufjord. Havbruksfondet  ble for noen år tilbake etablert for at oppdrettskomunene skulle få noe igjen for at man stilte areal til dette formål.

Alta kommune har over noen år mottatt kr. 120.000.000 for dette formål. Jeg kan ikke dokumentere hvor mye som relateres til Rognsund, men jeg antar at beløpet utgjør en tredjedel.

Størrelsen på utbetalingene er redusert de siste år, men utgjør fortsatt store summer. Likevel mottok kommunen kr. 12.000 000 i 2021. De årlige beløpene har gått rett i kommunekassa og brukes trulig til alle mulig formål.

Et naturlig spørsmål er hvor mye Rognsund i den samme perioden har mottatt av kommunale midler til ulike formål. Var ikke det naturlig at noen av midlene  ble styrt til de områder der verdiskapningen skjer? For Rognsunds del består beløpet av kun nuller!!!

Børre Berg