Det er bare å ønske cruiseturismen hjertelig velkommen tilbake til Alta etter mange års koronatørke. Etter at pandemien brøt ut fikk mange kjenne på usikkerheten, men håpet er at investeringer i marked, fasiliteter og produkter betaler seg.

Det fortjener de som har satset over mange år og som virkelig var på gang med noe stort ved innledningen til 2020. Nå har det ikke vært helt tørt gjennom disse årene. Evne til omstilling, drift på sparebluss og støttemidler har gjort at reiselivsnæringen har holdt seg flytende, for å bruke et aktuelt bilde.

Altas egen cruisedronning Henriette Bismo Eilertsen forteller at det er forventet hele 78 anløp til Nordlysbyen i 2023, derav 30 anløp i vintersesongen. Det gir lovende perspektiver. I de tre første månedene i fjor ble det lagt igjen 41 millioner kroner lokalt på 24 anløp.

Det er med andre ord en myte at turistene ikke legger igjen penger i lokalsamfunnene. Tallenes tale viser at turistene både er interessert i varer og tjenester, gjerne eksotiske opplevelser som hundekjøring, scootersafari, Sapmi, ishotellet og jakten på nordlys, med kyndige guider og ikke minst reiselivsaktører med kunnskap og rutine.

Tallene viser også at turisme i nord er langt mer enn vinter. Mye takket være Nordkapp har Finnmark gode muligheter til å drive med helårig, lønnsom aktivitet.

I kombinasjon med kvalitetsmat og lokale råvarer, tror vi dette er lokkemat av sjeldent kaliber. Produkter som kan konkurrere med det meste, jorden rundt. Noen av attraksjonene er vinterlig, men vi har mye annet å vise fram resten av året. Det gjelder å være kreativ, som å forene krefter med kultur- og foreningslivet.

Vi tror det kan være liv laga å satse på et mer fortettet program i byen, som besøk i Nordlyskatedralen med nordlysattraksjonen i kjelleren. De ti siste årene har katedralen bygget opp et fantastisk renommé og vi tror det kan være en ide å tilby gode alternative programmer for de som trenger noen timer på land.

I mange år var det direkteflyene som skulle være bærende for turistsatsingen i Alta, denne transportåra fikk det ekstra utfordrende i pandemien. Men også før den tid var det tydelig at flyselskapene ikke hadde nok tro på en slik kommersiell «luftbro», så da kan det være en idé at disse transportårene spiller hverandre gode. Det er fullt mulig å ta båt den ene veien, og reise hjem med fly, slik mange gjør i dag.

For alle som har besøkt havner som Venezia, Barcelona og Dubrovnic, har det vært en åpenbar akilleshæl med masseturisme som skader sjø og fjord. Da blir det ekstra viktig å pushe selskapene i riktig retning, gjerne fortere enn planlagt.

Cruiseindustrien må være bærekraftige og da vil også behovet for landstrøm tvinge seg fram, blant annet i Alta som har uante muligheter for å kombinere disse behovene for både båt, fly og annen transport i Bukta.

Ikke minst tror vi det er et sjakktrekk at aktørene i nord samarbeider, også på tvers av kommune- og fylkesgrenser. På den måten er det også mulig å håndtere topper i etterspørselen.

Ofte ser vi at hotellene i Alta fylles opp, men behovet kan raskt bli større enn som så, slik vi ser det i Tromsø med spinnville hotellpriser. Et nytt hotell vil i seg selv drive opp etterspørselen og vil sannsynligvis bli en stor fordel for arrangementsbyen Alta.