Elbilpolitikken i Norge, som norske politikere soler seg i glansen av blant sine utenlandske kolleger, har virket. Men ikke i distriktene og i hvert fall ikke i nord. Mangel på ladere og krevende klima har medført at vi lengst nord ikke har kommet like langt. Og når den fantastiske elbilpolitikken skal overføres til beslutninger lokalt, ja da er det slutt. 4 av 100 biler lager altså så mye trøbbel for Alta kommune at virkemidlene nå må stoppes. Det eneste virkemidlet som kan fjernes av kommunen er gratis parkering. For det handler jo selvfølgelig ikke om penger når det nå skal innføres betalingsparkering for elbiler. Eller...

I saksfremlegget står det "Parkeringsavdelingen ser nå nødvendigheten av en endring for å kunne sikre trafikkflyt og at våre kunder finner ledig parkeringsplass til enhver tid." Og problemet er altså på 2 mindre parkeringsplasser på sentrum, P1 ved NAV og P2 mellom if… og Smartdok. Videre står det " Innføring av avgift vil kunne føre til en inntektsøkning men det er ikke relevant for denne saken da overnevnte problemstillinger overskygger dette og tvinger frem behov for endring."

I andre byer er det vanlig med maxtid for parkering på slike mindre parkeringer nært butikker, f.eks. 3 timer. Dette for å sikre god trafikkflyt og nærmest en "garanti" for ledige plasser. Dette er allerede innført på P6 ved Helsesenteret.

Men er det slik at parkeringsavdelingen ikke har noe til overs for elbiler og at politikerne ikke har tid til å følge dem opp? I 2016 besluttet politikerne at parkeringsavdelingen skulle forberede en sak om hvordan kommunen skulle etterleve kravene i parkeringsforskriften ift. lademuligheter. I parkeringsforskriftens §35 står det:

"På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser."

Nå, mer enn 5 år seinere, klarer jeg ikke å finne spor etter saken. Og jeg kan heller ikke se at det finnes en plan for hvordan kommunen skal tilfredsstille parkeringsforskriften. Kanskje håper man at elbilsalget skal gå over?

Heldigvis finnes det noen få hurtigladere (Alta kraftlag/Ishavskraft og Tesla), men noen ordinære destinasjonsladere på de kommunale parkeringsplassene finnes ikke.

Jeg håper at de ellers så fremsynte og utviklingsorienterte politikerne i kommunestyret på fredag snur i denne saken og gir parkeringsavdelingen føringer for hvordan Alta kommune skal møte utviklingen på dette området. Kommunen har allerede vedtatt differensiert parkeringsavgift på offentlige parkeringsplasser for å fremme kliomavennlige kjøretøy i sitt klimabudsjett. Dette vil stemme bedre i forhold til kommunens strategiske planverk: Alta vil og Kommunedelplan for energi, miljø og klima.

Det er nå vinter og snø, og det passer fint å finne frem fjellvettreglene igjen og spesielt nr 8;

Vend i tide det er ingen skam å snu!

Bjarne Sætrum