Altaskolen har opplevd og stått i en skolestrukturdebatt gjennom snart to tiår. I denne perioden har det vært gjennomført flere konsekvensutredninger, både eksterne og interne, som påpeker at vi har for mange skoler i Alta. Disse er ikke tatt hensyn til gjennom flere valgperioder. I sykehusdebatten er det påpekt hvor viktig det er å lytte til konsekvensutredningene. Hvorfor gjøres ikke det i skolestrukturdebatten?

Vi som jobber i skolen kjenner nå på kroppen hva det gjør at debatten aldri landes. Hver høst når Rådmannen legger frem forslag til budsjett, er vi usikre på hva som venter oss. Hva skal bort? Hvor skal det skjæres ned? Hvem skal flyttes hvor? (Jfr. Saga elevene). Denne årlige øvelsen har virkelig begynt å tære på oss.

Rekruttering av lærere er utfordrende. Vi vet at i de nærmeste årene vil mange av lærerne i Alta-skolen gå av med pensjon, og når det i tillegg utdannes få lærere vil det raskt få konsekvenser. Vi ser også at rekruttering av skoleledere er krevende. Det er få søkere på stillingene, og man har ved flere anledninger måtte lyse ut stillingene på nytt.

Man klarer ikke lengre å ta vare på flere av skolebyggene, og dette går utover både elevenes og de ansattes psykiske og fysiske helse. Driftsbudsjettene til skolene er over år betraktelig redusert og skaper store utfordringer for pedagogisk drift. Det er ikke dårlig økonomi i Alta-skolen generelt, men på grunn av at det spres ut på seksten skoler blir det ikke mye til hver enkelt.

Hva slags positive effekter vil færre antall skoler kunne gi? Vi vil få større og mer robuste fagmiljø. Vi mener det også vil bli lettere å rekruttere både lærere, skoleledere og andre ansatte. Nye skoler med bedre inneklima vil ha positiv effekt på elevers og ansattes fysiske og psykiske helse, og det vil bli færre bygg som skal vedlikeholdes. Det vil også være en bedre fordeling av de økonomiske rammene. Ved færre skoler vil vi få mer tilstedeværelse av helsesykepleiere, miljøveiledere, PPT og andre i førstelinjetjenesten på skolene. Det er ikke vår oppgave som skoleledere å peke på hvilke skoler som skal bort, men vi er alle enige om at vi må ha en bærekraftig skolestruktur.

Skolelederforbundet mener at vi må bygge sterke profesjonelle fellesskap, og at Alta kommune sin evne til å bygge godt ledede skoler må styrkes. Vi mener derfor at vi må få en avgjørelse som gjør at vi får ro i Altaskolen til å gjøre jobben vår - å danne og utdanne. Politikere: Nå har dere sjansen til å lande denne debatten en gang for alle.

Alt endringsarbeid innbefatter upopulære avgjørelser og støy, men om man skal få til utvikling er noen nødt til å påta seg dette lederskapet og tåle å stå i det! «Til lags åt alle kan ingen gjera», dessverre, men hvis man ikke forandrer noe, vil ikke noe forandre seg». Altasamfunnet fortjener en mer bærekraftig og fremtidsrettet skolestruktur!

Skolelederforbundet Alta