Det finnes mange veier til Rom og det er ikke alltid nødvendig å tråkke på den samme stien for å oppnå sine mål og ambisjoner. Bare spør den modige og tøffe Vadsø-gründeren Hege Johnsen, som står bak eventyret Zero.

Denne uka skiftet hun butikklokaler på Amfi Alta, for å få en bedre og mer hensiktsmessig plassering, for kunder og ansatte. For å være mer synlig med sitt modne konsept.

Det er for så vidt en hverdagslig manøver, men veien mot suksess handler om evnen til å se muligheter og deretter brette opp ermene for å gjennomføre planene.

Altaposten skrev om Hege og familiens etablering i Alta i juni 2019, men lenge før den tid hadde hun staket ut sin egen løype, motstrøms og uten å lene seg på den kjedetunge komfortsonen, bestående av brennlike klesmerker. Det finnes heldigvis behov for mer enn åletrange klær for tenåringer.

Hun åpnet sin første butikk på hjemmebane som 19-åring på 25 kvadrat og hjemmesnekret innredning, full av optimisme. Sakte men sikkert har hun utvidet virksomheten fra Vadsø til Vardø, Tana og Kirkenes, før hun tok steget vestover til Alta og senere Hammerfest i 2021 med butikk nummer syv. I stedet for å stime sammen i regionens handelsmekka, har den ekte finnmarkskjeden bygget stein på stein. Da kan man ha filial i Alta og Hammerfest i stedet.

Selv med pandemiens klamme tilstedeværelse gjennom 2-3 år, har Zero levert gode tall. Altaposten kunne forleden skrive om omsetningen for 2021 på nærmere 37 millioner og resultat på knapt 5.2 millioner kroner. Det er imponerende.

Det får man ikke til uten å være på parti med sine kunder rundt om i Finnmark, inkludert service, kvalitet og kundepleie. Helt uten en ekstern kjede i ryggen, men med en nettbutikk som gjør at hele verden er markedet. Hvis man vil.

Så er det viktig at man bruker nettverk og sin lokale kunnskap om folk og marked, den nærheten som gjør at mange heier på lokale bedrifter.

Heges Zero bør være en inspirasjon, enten man driver en intim virksomhet i Øst-Finnmark eller bruker albuene i et større kjøpesenter. Det koker ofte ned til vilje og gjennomføringsevne i jungelen av tilbud og behov.