Fylkesråd Agnete Masternes Hanssen valgte forrige uke å ta ansvaret for kaos og feilinformasjon i Årøya-saken. Det var en naturlig konsekvens av en politisk behandling som setter hele det politiske systemet i forlegenhet.

Hva som er den hele og fulle sannhet rundt de indre prosessene i fylkesrådet før avgangen får vi neppe vite. Det vi vet er at fylkesråd Bjørn Inge Mo er hard når han føler at fylkesrådene ikke gjør jobben og setter fylkesrådet i miskreditt. Da fylkesråd for plan, økonomi og kultur i Troms og Finnmark fylkeskommune, Anne Toril Eriksen Balto (Sp) ble byttet ut, var det åpenbart at dette ikke skjedde frivillig. Det selv om det også den gang het seg at Balto selv hadde bedt om å bli løst fra sin post.

Det står ikke til troende at Masternes Hanssen er ferdig som fylkesråd kun på grunn av mangelfull håndtering av muligheten for å forsyne Årøya med drivstoff. Det er selvsagt alvorlig, men i denne saken blir det bare en pølse i slaktetiden. En serie tabber som strekker seg tilbake til da Finnmark fylkeskommune sto alene, og med samferdselsavdelingen i Vadsø i en hovedrolle, utløste politisk krise. Politikerne tvinges nå til å ta ansvar for en anbuds- og kontraktsinngåelse med Boreal som har etterlatt et helt bygdesamfunn som uskyldig gissel.

Tusenvis av liter melk er spylt ut fordi melkebilen ikke har kommet seg til gårdsbruket. Manglende tilgang på fôr, krise for akutt dyrlegehjelp og et bygdefolk som har blitt isolert i flere døgn er blant ingrediensene i den pågående krisen.

Videre vil et eventuelt salg av fergeleiet på Mikkelsby hindre framtidig næringsetablering med stort potensial innen reiseliv og hvitfisk. Fergeleiet trengs for å kunne gjeninnføre fergedrift, og er med det en nøkkel i denne satsingen. Etter dramatikken i fylkestinget sist torsdag ble saken om salg utsatt. Det er en kortsiktig seier. Fergeleiet ble stengt på dagen høsten 2021 med begrunnelse i at rustskader på fergeleiet kunne medføre akutt fare for liv og helse. Dette har aldri blitt faglig dokumentert.

I ettertid har fylkesråden/fylkesrådet bekreftet at det har vært uenighet internt i fylkesrådet i snart ett år med tanke på fergeleiets skjebne. Nylig ble det klart at fylkesrådet går for salg, med begrunnelse at fylkeskommunen ikke har bruk for fergeleiet da det ikke er aktuelt å gjeninnføre fergedrift.

I saksframlegget har ikke fylkesrådet med ett ord nevnt enstemmige uttalelser fra Alta kommune der det blir advart mot salg av fergeleiet. Alta kommune betegner fergeleiet som en nøkkel for å innføre fergedrift når det nye samferdselsanbudet sendes ut rundt årsskiftet 22/23. Dette er en gjentakelse av hva tidligere næringssjef Jørgen Kristoffersen og Alta kommune i en rekke møter med fylkesrådet har slått fast. Et saksframlegg som ikke utreder eller problematiserer hva lokalsamfunn og et enstemmig kommunestyre ønsker og krever, opplyser ikke saken. Dette burde være nok til at hele fylkesrådet vurderte sin stilling.

Et nytt fellesanbud for samferdsel i Finnmark lyses snart ut. To ting bør stå sentralt i anbudet: Daglig ferge Kongshus-Mikkelsby. Fylkeskommunen må være en aktiv tilrettelegger for en potensiell næringsetablering Finnmark knapt har sett maken til. Enda viktigere er det at utvelgelse av transportør må vektes mellom pris og skikkethet. Det vil gi fylkeskommunen mulighet til å legge avgjørende vekt på erfaringene fra eksisterende anbudsperiode. Vekting av skikkethet vil sikre at den som får kontrakten også viser et minimum av samfunnsansvar.