En ny cruisekai til Alta må legges til Bossekop, ifølge den nye reguleringsplanen som kom fra Alta kommune for noen år tilbake (kanskje 3 år). Her var nykaia lagt mellom Felleskjøpet og Fjordhotellet. Det var lagt ny gangveg fra kaia og opp til Bossekop og videre til Sentrum, og plass til bussene ved kaia. En meget god plan!

I Bossekop har vi ikke restriksjoner fra sikkerhetssonen for flyplassen.

Legges kaia slik reguleringsplanen tilsier, med flytekai fra fyllinga mellom Felleskjøpet og Fjordhotellet, og rett ut fjorden, så kan to cruiseskip fint ligge på hver side av kaia.

Dette er for eksempel gjort i Alanya, Tyrkia, som det vedlagte bildet er fra. Her ligger ofte flere båter samtidig. De nye kaiene er forankret i bunnen, slik som flytekaiene i vanlige båthavner.

I dagens kaiplan i Bukta, uansett om cruisekaia blir ved Natokaia eller ved dagens kai ved flyplassen, vil det være restriksjoner fra flyplassen. Cruisebåtene blir større og større, og krever mer plass – også ved anskomst og avgang fra cruisekaiene. Allerede i dag velger cruisebåtene andre havner på grunn av at de ikke kommer seg til kai grunnet flysikkerheten.

Cruisetrafikken øker her nord, og som blant andre Henriette Bismo Eilertsen har påpekt så har vi så mye å tilby cruisepassasjerene her i Alta, Maze og Kautokeino, blant annet:

  • Haldde og nordlyset

  • Alta museum

  • Komsakulturen (i framtiden med heis opp til toppen)

  • Sami siidaen

  • Skiferberget

  • Altaelva med båttur fra Sorrisniva

  • Sledehundkjøring i Stengelsen

  • Juhls

  • Tilbudene fra Suolovuopmi og helt opp til Kautokeino

I Bossekop har vi infrastrukturen som kreves i tilknytning til en moderne cruisehavn. Vi har legekontor, dagligvarebutikker, tannlegekontor, apotek, hotell og kort vei fra havna og opp til Bossekop sentrum. Om reguleringsplanen følges blir gangvegen fra området ved Felleskjøpet og opp mellom Torgsenteret og Betania.

I reguleringsplanen fremgår at man ønsker å gi Bossekop et løft. Dette er klokt. Det er lite som har skjedd i Bossekop de siste årene, mens Sentrum har tatt all energien.

Asbjørn Johansen