Når prisene på flybilletter tar av, er det spesielt nord i landet reisende får en økonomisk smell.

Det finnes nemlig ingen reelle alternative reisemåter, hvis man ikke sveiver i gang siden egen bil og bruker et døgn på veiene. Det er store avstander, nær sagt uansett reiserute.

Det er vel og bra med halvering på de subsidierte FOT-rutene, men for mange reisende vil de skyhøye prisene på kommersielle ruter gjøre at reisebudsjettet tømmes kvikt under alle omstendigheter.

Samtidig blir det offentlig initiert konkurransevridning, slik at stamflyplassene rammes. I ytterste konsekvens kan kommersielle direkteruter fra Alta til Oslo slite med så lavt belegg, at det får konsekvenser. Spesielt hvis det blir langvarig. Da kan selve navet i flyrutene være truet og gi enda mer innmating mot Tromsø.

I Vest-Finnmark har vi hatt konkurranse mellom SAS og Norwegian fra Alta. Det har gitt levelig konkurranse og levelige priser, men det utfordres nå av vedvarende høye priser. Prisene er i bunn og grunn doblet på kort tid.

Verre kan det bli hvis ikke prispolitikken blir helhetlig, både for næringslivet og folk flest. For reiselivsnæringen kan det raskt bli nok en klamp om foten, etter tøffe år med korona. Næringen er på vei mot normalitet, slik vi kan se på cruise-besøkene, men flytilbudet er ekstremt viktig hele året.

De kommersielle rutene mellom Hammerfest og Tromsø er allerede svindyre og vi ser for oss at situasjonen her kan bli ekstrem når passasjerer skal videre sørover. I Hammerfest har derfor direkterutene fra Alta lufthavn blitt en løsning, men akkurat nå kan man bli en temmelig låst situasjon og priser som er vanskelig å håndtere for folk flest. Pendlerrutene kan bli svært kostbare når det i praksis er monopol.

I det lange løp frykter vi at denne innretning kan ramme flytilbudet i hele Finnmark. Direkterutene har vært et stort pluss for alle. Det samme gjelder konkurransen mellom SAS og Norwegian – og chartertilbudene som nå kan bli gjeldende gjennom sommeren.