Mens Nasjonal transportplan kjøles ned og prosjekter i distriktene legges på is for at ikke inflasjon og renter skal løpe løpsk, bygges det kollektivtraseer rundt Oslo som stjeler uhorvelig stor andel av samferdselskronene.

Vi er for så vidt tilhenger av at hovedstaden får et framtidsrettet kollektivnett, men det merkverdige er at bygging av infrastruktur i distriktene er en kraftig trussel mot inflasjon og rentenivå, mens sanseløst milliardbruk i sentrale strøk er rett og rimelig. Spesielt hvis reisende kan spare noen presserende minutter.

Tolker vi nyhetsbildet rett, er Follobanen først og fremst en skandale for at brukerne ikke sparer de forventede minuttene i januar på grunn av tekniske problemer, mens selve pengebruken og budsjettsprekken tilsynelatende er gjenstand for skuldertrekk. Det er tross alt så lenge siden vedtakene ble gjort, at de opprinnelige summene er havnet i glemmeboka.

Det brukes ufattelige 37 milliarder kroner. I sommer ble det vedtatt å gå videre med t-banestrekningen mellom Majorstua og Fornebu for den nette sum av 26 milliarder kroner, men det kan fort bli til et galopperende tall med betydelig bremselengde.

Rett nok økes bompengetrykket for innbyggerne med gjennomsnittlig 40 prosent, men her er det også reisende nok til å forsvare bruk av bompenger, på et helt annen nivå enn i distriktene.

Stortingsrepresentant Geir Iversen (Sp) har naturligvis helt rett i at paradoksene står i kø. Investeringer i eksempelvis Finnmark gjøres for å sikre havner, veier og flyplasser for eksport av nasjonale verdier, fra fiskeriene, havbruk, olje - og gassnæringen, mineraler og energisektoren.

Det handler også om innpendling av arbeidskraft og avgjørende infrastruktur for helårig turisme.

Nå kan det tenkes at inntektsføringen skjer i andre deler av Norge, eller verden, men vi tenker at investeringer i råstoffrike Finnmark er til inntekts ervervelse. Funker ikke dette argumentet, må det være et nasjonalt anliggende å ha aktivitet og folk i Finnmark av geopolitiske årsaker.

Til tross for at rasfarlige Kløfta på E45  sør for Alta har hatt en sti av besøk fra rikspolitikere på befaring, har man ikke klart å ta steget videre for en innfartsåre med enorm tungtrafikk. Både gjennom Kløfta og bygda Eiby.

Det koster 1,2 milliarder kroner å fikse innfartsåra, promiller sammenlignet med det som svis av på kollektivtransport i Oslo og omegn. Statens vegvesen rangerte Kløfta på 6. plass blant prosjekter over milliarden, uten at fagmyndighetene har klart å nå fram til politikerne som sitter på pengesekken.

Vi er ikke tilhenger av å parkere anleggsmaskiner på grunn av inflasjonsfare. Forbruksveksten bør stagges for å kjøle ned økonomien, den sammenhengen ser de fleste, men vi kan ikke permittere for fote og sende folk ut i ledighet i stedet for å bygge landet. Gjerne hele landet.