Offentlig høring av kutt i kollektivtilbudet i Finnmark 22. februar 2022

Reiselivsnæringen i Loppa kommune ønsker å belyse noen av utfordringene og konsekvensene til samferdselspolitikken i vår region. Vi kan ikke godta kutt i samferdselstilbudet til vårt veiløse samfunn.  Vi vil med dette uttrykke vår bekymring for fremtiden til vårt veiløse samfunn med bakgrunn i fylkeskommunens planlagte "effektivisering" av kollektivtilbudet i Finnmark.

Vi har over flere år jobbet hardt for å belyse behovet for et absolutt nødvendig hurtigbåt- og fergetilbud i vestre Loppa. Vi har argumentert konstruktivt opp mot lokal- og fylkespolitikere og engasjert oss til fordel for lokalbefolkningen, tilreisende og næringslivet ellers.

Sjøen er vår vei og samferdsel på sjøen er vår livsnerve, uten tilstrekkelig tilbud vil bosetting og næringsliv ikke ha et fremtidig livsgrunnlag for videre eksistens i vår region.Det må være i fellesskapets interesse at vi ivaretar og opprettholder aktiv bosetting og næringsliv i distriktene.

Reiselivsnæringen i Loppa kommune har siden årtusenskiftet hatt en betydelig vekst og i løpet av de siste årene har kommunen fått flere bedriftsetableringer som er med å bidra til at næringen er sterkt voksende.

I Loppa kommune finner vi de fleste bedriftene av denne næringen i vestre Loppa som også er den delen av kommunen der alle bygder er veiløse og helt avhengig av et oppegående og tilrettelagt samferdselsestilbud. Disse bedriftene var med på å tilføre kommunen over 20.000 gjestedøgn i 2019.

Nå etter covid opplever reiselivsnæringen fulle bookinglister og har en kraftig vekst av gjester som ønsker å besøke regionen, noe som igjen resulterer i et voksende behov for arbeidsplasser. Det er også bedrifter i Loppa kommune med konkrete investering- og utbyggingsplaner som fylkeskommunen, sametinget og kommunen er med på og støtte. Alt dette står nå i risiko.

Dagens samferdselstilbud er på et absolutt minimum og med en reduksjon vil dette ramme næringen og distriktene i den grad at videre vekst vil bremses kraftig og stoppe opp, i verste fall på sikt opphøre.

Motsatt vil en tilrettelegging/samordning og helst styrking av dagens transporttilbud gi næringen og lokalbefolkningen i Loppa kommune grunnlag for ytterligere vekst som igjen resulterer til flere sårt tiltrengte arbeidsplasser.

Samferdsel er kritisk infrastruktur Reiselivsbedriftene i vestre Loppa forventer over 5000 besøkende i løpet av de kommende månedene. Dette er gjester som allerede har booket overnatting hos reiselivsbedriftene og planlagt sin reise med LoppaXpressen, buss og fergen iht dagens rutetilbud.

Ved endring eller bortfall av dagens tilbud vil det få store konsekvenser for de reisende og reiselivsnæringen. En direkte konsekvens er avbestillinger som vil være katastrofal for de fleste reiselivsbedriftene i kommunen. Næringslivet trenger forutsigbarhet og for en fortsatt positiv vekst er det en forutsetning at reiselivsnæringen har et tilbud som gir:

– Daglige tilgang til Alta flyplass m/korrespondanse mot Hammerfest

– Daglige signalanløp Løppa øy, Sandland, Bergsfjord og Nuvsvåg med LoppaXpressen

– Daglige avganger t/r vestre Loppa - Øksfjord med ferge

– Daglige bussavganger t/r Øksfjord - Alta

Som innsparingstiltak foreslår vi at alle anløp av LoppaXpressen gjøres på signal, samt fergeanløp av Bergsfjord gjøres på signal.

Bergsfjord Lodge - Morten Christensen

Øksfjord Sjøfiske - Roar Syvertsen

Loppa Seafishing - Patricia de Wilde

Sandland Brygge - Stina Halvorsen

Nuvsvåg feriesenter - Ørjan Olsen

Arctic Nuvsvåg - Rolf Berge

Loppa Gjestehus - Willy Tjønnøy

Loppa Fishing Camp - Hynek Šimeček