Jeg refererer til helsedirektoratets kvalitetsindikator.

NRK har opplyst oss om at «Loppa er verst i landet: Ambulansen bruker 83 minutter.»

Altaposten fulgte opp med at Loppa kom dårligst ut med 83 minutters ventetid på ambulansen. Tilsynelatende ikke videre oppløftende lesning for oss som bor i Loppas ytterdistrikt, i de veiløse bygdene der innbyggerne er helt avhengige av ambulansebåt for å komme til sykehus ved «akutte hendelser».

Opplystningene om responstid er hentet fra Helsedirektoratets kvalitetsindikatorer. I følge direktoratet er kvalitetsindikatorene statistikk som bidrar til å belyse kvaliteten på tjenesten. Men er det bare responstiden som betyr noe for kvaliteten? Blir kvaliteten på tjenesten bedre bare ambulansebilen/-båten kjører raskere eller helsepersonalet løper raskere slik medieoppslagene antyder?

  • Vi som bor i Loppas ytterdistrikt, vet hvor vi bor.

  • Vi vet at vi er helt avhengige av ambulansebåten og dens responstid når noe akutt inntreffer.

  • Vi vet at ambulansebåten kommer raskt når vi trenger den, men at det må ta tid før den når fram.

  • Vi vet også at vi har en god ambulansetjeneste med et dyktig personale som gir råd og veiledning underveis i utrykningen.

En godt fungerende ambulansetjeneste gir oss den nødvendige trygghet i hverdagen – det kunne være verdt et medioppslag!