Åpen appell til Offroad Finnmark.

Offroad Finnmark har konkurranseklasse og turklasse, uten at disse er tydelig adskilt. For mange syklister er Offroad Finnmark 300 et treningsmål i lang tid - den kanskje største utfordringen de noen gang begir seg ut på. Det skal mot til for å prøve å sykle 300 km utenfor vei på knappe to døgn! 300 km klassen har en tidsfrist på 42 timer. Det skal opprettholdes et betydelig apparat, sikkerhet skal ivaretas, resultatlister skal ferdigstilles – og banketten skal rekkes også for de frivillige som er med hele veien.

Forholdene i år var ekstremt vanskelige med mye vann på vidda. 150-km utgaven av rittet fikk innvilget to ekstra timer maksimaltid grunnet vanskelige forhold. På ryttermøtet før 300 km ble det gjentatte ganger understreket at forholdene på vidda var svært vanskelige i år, og at trimklassen måtte forvente tre-fem timer ekstra på gjennomføringen. Men ledelsen forsikret gjentatte ganger rytterne om at de ønsket at flest mulig skulle klare å fullføre. «We want to make you all finishers!» Dette er en forbilledlig holdning, og det viste seg at advarslene om våte forhold og lav gjennomsnittsfart var korrekte på alle måter. Likevel valgte ikke rittledelsen å endre maksimumstiden fra 42 timer før start.

Svært mange syklister måtte bryte årets utgave av løpet. Det gjør ikke prestasjonen for de som faktisk kom til mål mindre. Imidlertid var det ingen lag på 300-kilometeren som mot slutten av løpet valgte å bryte på grunn av tidsnød. Lag 391, Sami Extreme, la ut fra siste sjekkpunkt på Jotka som siste lag i klassen. Mange timer senere fulgte de siste på 700-kilometeren. Syklistene på lag 391 kom til Alta 42 timer etter start, etter at de kom greit videre fra siste sjekkpunkt.  Dessverre passerte de mållinja først kl 12:13, 13 minutter for sent for å få anerkjent treninga de hadde lagt ned i ett år, og blodslitet de hadde gjennomført de siste 42 timene. Og 13 minutter. 13 minutter er 0,5% av 42 timer.

Vi forstår behovet for å ha en maksimaltid. Offroad Finnmark skal ikke være en ferietur, og sikkerheten skal ivaretas. Dessverre ble ikke maksimaltiden utvidet til tross for at forholdene tilsa mer bruk av tid enn normalt. Imidlertid var hele apparatet oppe og gikk fram mot fristen i 700-km klassen som var utvidet til kl 18:25, drøye 6 timer etter 300-km klassen. Etter at rittet slipper et lag igjennom på siste sjekkpunkt må apparat og sikkerhet uansett opprettholdes til laget har kommet seg trygt videre til et nytt sjekkpunkt, det vil si i mål.

Sami Extreme med Leif Anders Bongo og Odd Iver Sara, med tillegg av danske Jens Mathiassen krysser mållinja kl 12:13. I resultatlistene framkom det først at de ikke hadde fullført; DNF (Did Not Finish). Disse gutta fullførte. De gjorde den kanskje største prestasjonen av alle. Vinnerlagene er topptrente, og kommer gjennom på under halve tiden.  Både kropp og psyke er mye mer utslitt etter 42 timer enn etter knappe 20.

Etter press fra flere ryttere, fra lokalbefolkning og andre, valgte Offroad Finnmark heldigvis å forsikre om at «DNF» i resultatlistene vil bli erstattet av tiden de faktisk fullførte på. De fullførte altså.

Å gi disse tre supermosjonistene i turklassen finishertrøya vil vise at Offroad Finnmarks ledelse har raushet og evne til å se ting i perspektiv. Begge deler er nødvendige for å opprettholde statusen og dugnadsviljen arrangementet møysommelig har bygget opp over år.

Det er mer kjente arrangementer i verden som har sett verdien i å hylle også de som ikke kommer først. Iditarod har sitt «Red lantern award» for siste kjører, Tour de France har «Lantern Rouge» for siste mann i mål, Finnmarksløpet premierer «Last man standing». Disse utøverne får betydelig oppmerksomhet for sin bragd. Her er åpenbart et potensiale for Offroad Finnmark - ikke minst for folkefesten og engasjementet rundt løpet.

Følg opp budskapet «We will make you all finishers!». Det er ingen rimelige grunner til å ikke gjøre det - men det krever vilje og det krever raushet. Det er ikke tvil om at det er mulig. Offroad Finnmark lager reglene og Offroad Finnmark forvalter reglene.

Vær raus og anerkjenn også de største prestasjonene! Gi full anerkjennelse til de tre gutta som fullførte blodslitet med stil og til rimelig tid. Gi finisherne finishertrøya! Da blir alle vinnere, ikke minst Offroad Finnmark!

Sigurd Beldo, Kyrre Berg, Øyvind Bøthun, Andreas Pettersen Engseth, Tina Pettersen Engseth, Jacob Grønn, Herlof Hammari, Kaj Helge Helgesen, Asgeir Hoaas, Kjell Roger Hætta, Per Kåre Jacobsen, Kenneth Johansen, Henrik Joks, Stein Joks, Daniel Leirbakken, Stig Misund, Sindre Murud, Odd Peder Wang-Norderud, Carsten Rolland, Geir Jørand Sara, Daniel Strand, Tor Oskar Thomassen.