Med utgangspunkt i et skriftlig svar jeg har gitt til Stortinget om ambulanseflytjenesten i Finnmark, skriver kommuneoverlege Jan Eggesvik i et debattinnlegg 27. juni at jeg ikke har empati og interesse for befolkningen i Finnmark, og at jeg ikke har skjønt hva responstid er.

For å ta det først: Helsedirektoratet har definert de viktigste tidsbegrepene knyttet til AMK-sentralenes håndtering av medisinske nødmeldinger og ambulansetjenestens gjennomføring av oppdragene. Responstid for ambulanse er definert som tiden fra det begynner å ringe hos 113 til ambulansen er fremme. Jeg forholder meg til denne definisjonen. Det er ikke forskriftsfestet krav om responstid for ambulansetjenesten, men det er et mål at 90 prosent av landets befolkning skal nås av legebemannet ambulanse i løpet av 45 minutter, og det ble heller ikke foreslått i akuttutvalgets rapport fra 2015. Ut fra dette oppfatter jeg ikke at det er noe avvik mellom Eggesvik og min forståelse av responstid.

Befolkningen skal selvsagt føle seg trygg på å få kompetent hjelp i akutte situasjoner. Regjeringens mål er å sikre et sammenhengende system for akutte tjenester i og utenfor sykehus som gir tilstrekkelig trygghet og kvalitet i hele landet. En god akuttmedisinsk kjede forutsetter at alle leddene i kjeden fungerer - legevakt, ambulansetjenesten og luftambulansen. I Nord-Norge, og spesielt Finnmark, brukes ambulanseflyene ofte i primæroppdrag (utrykning til pasient utenfor institusjon), og da med høy hastegrad.

Jeg vil derfor understreke at ambulanseflyene er – og fortsatt vil være – en viktig akuttmedisinsk ressurs for befolkningen i Finnmark, men det er en utfordringer å bruke den samme forståelsen av responstidsmålet på fly som for bil og helikopter. Blant annet vil AMKs aktiveringstid (tiden fra AMK svarer til AMK anroper ambulanse) påvirkes av hvorvidt det er nødvendig å omdisponere fly og forhold ved flyplassene. Jeg legger uansett til grunn at de vurderinger som gjøres er faglig forsvarlig.

Bent Høie (H)

Helse- og omsorgsminister