Mange har nå vært på banen angående flytting av dagvaktsflyet fra Alta til Tromsø, og innføringen av jetfly i tjenesten. Her vil jeg komme med synspunkter basert på mine godt og vel 20 år i tjenesten som flyger, hvorav de siste 18 år stasjonert ved flyambulansebasen i Alta.

Økonomi

Skal økonomi være en faktor for flytting så blir spørsmålet hvor disse pengene skal spares, eventuelt tjenes. Slik det er i dag har vi en nybygd hangar i Alta spesifikt for to, 2, Beechcraft King Air 200 ambulansefly (B200). I Tromsø er det en liten hangar som akkurat rommer et B200 fly. Hvor skal da jetflyet stå? Ute? Her må det bygges nye fasiliteter hvor det må være hangar, og basefasiliteter. Siden flyene er oppsatt med tilstedevakt må mannskapene være på flyplassen til enhver tid og da kreves det bofasiliteter av en viss standard. Hva denne utbyggingen måtte koste er ikke innenfor mitt felt, men det blir neppe under 30-40 millioner, da dette er kostnader på lignende bygg. Disse byggene har vi allerede i Alta.

Mitt forslag er at Tromsø settes opp med et jetfly med døgnbemanning og begge flyene i Alta døgnbemannes. Det er det absolutt billigste alternativet.

Signalene som er kommet så langt går på at det skal innføres to jetfly i tjenesten. Det er kun her i nord at det er snakket om tiltak for å spare midler til dette. I sør har ikke jeg hørt om noen endringer i kapasitet, eller beredskap, for å få et jetfly.

Ulike jetfly

Hvilke jetfly er det så snakk om? Så langt virker det som at de som har uttalt seg mener at et jetfly er et jetfly, bare det har to, eller flere, jetmotorer. I den virkelige verden er det slik at det er kun noen få jetflytyper som passer til ambulanseflydrift. Skal vi ha fart, rekkevidde, plass i kabinen og løftekapasitet snakker vi om kostbare maskiner. De som er på markedet i dag ligger rundt 20 millioner US dollar. Så kommer ambulanseinnredningen i tillegg (En B200 ligger på ca. 4,5 millioner US dollar). Og disse skal vi ha to av. Da er det klart det blir mye penger. Hvis man skal forsøke å spare ved å gå ned i pris, vil man måtte ofre noen av kriteriene. Enten mister man fart, rekkevidde, plass eller løftekapasitet, eller flere samtidig. Går man for en billig modell er ikke fordelene med en jet så stor lengre.

Beredskap

Begrunnelsen for at det ønskes et jetfly i Tromsø er for å styrke beredskapen for Svalbard, samt at man har bedre utstyr for lange turer, eks. Tromsø-Oslo, Tromsø-Bergen. Dette er utmerket. Med dette vil man kunne frigjøre kapasitet i B200-flåten til å være en beredskapsressurs i nærområdet slik det var tenkt i starten. Det er når det samme jetflyet skal være en erstatter for B200 flyene at det begynner å skurre for meg. Skal det både være en ressurs for lange turer og samtidig fly lokalt? Meg bekjent er det ikke kommet et fly enda som kan være to steder samtidig.

30 minutter mer

Et jetfly kommer ikke ned på alle flyplassene i Finnmark, og samtidig kan det bare lande ved ett av sykehusene i fylket. Hva gjør det med sykehuset som ikke får fly eller pasienter? Er dette en bedring av beredskap?

Siden det da skal erstatte et fly i Alta, og flytid Tromsø- Alta er ca. 30 minutter, vil dette ALLTID være minst 30 minutter mer unna enn et fly i Alta. Igjen, er det bedre beredskap?

Det er også hevdet at et nytt redningshelikopter på Banak vil øke beredskapen. Først; det er ikke et nytt redningshelikopter, det er en erstatning av det som allerede er der. Nummer to; et redningshelikopter er en ressurs under Hovedredningssentralen tiltenkt en rolle som livredder utenfor allfarvei. Bruk av dette til ambulanse kan anmodes, men er ikke automatisk. Da er det vanskelig å se at dette øker beredskapen noe særlig.

Unikt fagmiljø

Siden basen i Alta har hatt to fly i alle år, har det vært mulig å bygge opp et unikt medisinsk fagmiljø på basen. Dette er fagfolk som har en ekstrem kompetanse. Dette kan utnyttes lokalt og det kommer hele fylket til gode da vi ikke er langt unna. Reduseres antall fly vil naturlig nok antallet medisinsk personell reduseres og da vil muligheten til faglig utvikling nærmest reduseres til null. De færreste klarer å bli bedre alene.

Nok en gang: Hvorfor er det ikke vurdert å bemanne opp fly to i Alta og han et jetfly i Tromsø. Alt er på plass, hangar og bofasiliteter. Det eneste som må tilføres er tre eller fire soverom for å huse de som blir ekstramannskaper. Med dette har vi øket beredskapen i fylket og øket kapasiteten samtidig. For en minimal kostnad.

Pasientsikkerhet

For meg personlig vil en omlegging slik det legges opp til gjøre min dag enklere. Færre langturer og mye flyging i nærområdet er flott. Men tenker jeg på situasjonen for mine medmennesker i dette svære fylket, klarer jeg ikke å holde meg stille. Når en skal bruke en haug med penger bør en sikre seg at det blir bedre, ikke verre. Ambulansefly i Finnmark er en del av primærhelsetjenesten på lik linje med ambulansebil. Da er det klart at tilgjengelighet har med pasientsikkerhet å gjøre.

Kristian Nergård

Flyger Base Alta