– Jeg trodde det var en spøk da jeg fikk regning fra Kvalsund kommune. Jeg ringte og spurte hvor jeg skulle kaste søpla. Jeg begynte å le da de fortalte at jeg måtte kjøre tre mil til Fossan og tre mil tilbake hvis jeg skulle bruke nærmeste søppelcontainer. De mente faktisk alvor, påpeker Romsdal.

Redd for inkasso

Årskravet for hytterenoveringen er på 929 kroner fra Kvalsund kommune. Romsdals kvartalsregning på 290 kroner var i ferd med å gå til inkasso før hun bestemte seg for å betale den nye avgiften.

– Jeg vil jo betale det jeg skal. Men da synes jeg det er på sin plass å få noe igjen. Jeg så for meg at de satte en container ved Okselv som tilhørte hyttene rundt. Gjerne med nøkkel til hytteeierne, slik at ikke alle som kjører forbi fyller den. Hvis jeg må kjøre seks mil tur-retur, så ender det med at jeg heller tar med meg søpla til Alta slik vi alltid har gjort, påpeker hun.

Vigdis er utflyttet altaværing og bor nå i Trondheim.

Alene om avgiften?

Romsdal sier renovasjonskravet var datert 24. mars i år, med betalingsfrist 20. april Hun har snakket med flere hyttenaboer i området, men ingen hun har vært i kontakt med har fått tilsvarende renovasjonskrav.

– Jeg spør meg om dette gjelder bare for meg. Gjelder dette også hyttene rundt Aisaroaivi og de mange gjeterhyttene til samene i området, spør hun.

Delvis enig i kritikken

Varaordfører Rita Dreyer sier hun ikke kjenner saken spesielt godt, men også hun synes det høres urimelig ut at hytteeiere må kjøre seks mil for å kvitte seg med søpla.

– Dette er jo ikke et problem for hytteeiere som bor i Hammerfest ettersom de kjører forbi containeren. Men jeg forstår at de som skal hjem til Alta får en urimelig omvei. Dette skal jeg sjekke med ordføreren, han kjenner saken bedre, sier hun til Altaposten.

Dreier mener det kan være en god ide å søke om fritak fra ordningen for de som opplever å komme like uheldig ut som Vigdis Romsdal beskriver over.

  • Ordfører Ragnar Olsen har vært opptatt i møter, og har ikke hatt mulighet til å kommentere saken overfor Altaposten.