Hanne Larsen"/>

Velter oss i flytende luksus

Altaværingene har kastet loss. Fritidsbåter for rundt 120 millioner dupper ute i fjorden.

  Foto: Hanne Larsen

nyheter

De fleste ligger i småbåthavna der luksusbåter på to-tre millioner bidrar til at verdien samlet sett er på mellom 55-60 millioner ved denne havna. I Urnesbukta på Amtmannsnes er det 82 plasser og båter for en verdi på anslåtte 15 millioner. Om ikke dette var nok ligger det hele 160 båter fortøyd utenom kai, eventuelt hjemme i hagene hos folk, som venter på kaiplass. Regner vi med en gjennomsnittpris på 300.000 på disse, kommer vi opp i en sum på 48 millioner bare her. Totalt har dermed Altas båtpark en verdi på brukbare 120 millioner kroner

– Altaværinger blir stadig mer interessert i båter, bekrefter Børre Andersen i Sibø som kun selger store båter. Fra 1,4 millioner og oppover.

Vanlige arbeidsfolk

– Før gikk det mye i 14-17 fots åpne båter, mens vi nå selger mest lukkede båter mellom 18 og 28 fot, forteller Einar Mathisen hos Mathisens landbruksservice. Så langt i år har han levert fra seg fire cabincruisere hvorav den dyreste var på 1,3 million. Kanskje litt i overkant for de fleste, men båter på mellom 500.000 og 600.000 kjøpes ifølge båtselgeren av «helt vanlige arbeidsfolk».

Skinnsofa og fancy bad

Nå er heller ikke 1,3 millioner stort for de som virkelig har penger mellom hendene og elsker båter. Den dyreste båten som er solgt i Alta måtte eieren ut med 3,2 millioner for. De som har råd til slike luksusdyr kan da også meske seg på bortimot 40 fot, boltre seg på lyse skinnsofaer, dusje og fikse sminken inne på lekre bad, lage middag på et fancy kjøkken og elske gjennom lyse sommernetter i en gedigen dobbeltseng.

Været bestemmer

Til tross for stadig større båter har ikke båtselgerne inntrykk av at motivasjonen er statusjag. Rykter om folk som har båter til flere millioner og aldri kjører ut med dem, er det likevel delte meninger om hvorvidt er sanne.

– De som har kjøpt båt bruker den, mener Mathisen som viser til at båten for mange er som en flytende hytte. Tor Åge Kristensen hos TK Motor er av en litt annen oppfatning. På direkte spørsmål om han tror at noen av de største båtene bare blir brukt et par ganger i løpet av sesongen sier han:

– Ja, på det verste tror jeg nok det kan gjelde en del av båtene. Eksempelvis i fjor da det var så kaldt og dårlig vær. Men det er klart; dess dyrere båt, jo mer press har du på at du må bruke den.

Kristensen har som mål å friste 15 båter på altaværingene denne sommeren. I fjor ble det ti.

Børre Andersen tror ikke folk impulshandler båter i denne størrelsesorden.

– De som kjøper båter har gjort en veloverveid vurdering og de bruker båtene mye. Vi prøver også å dra i gang et miljø med sosiale turer på sjøen. Det er viktig å ta vare på ettermarkedet, mener Andersen som har solgt fire båter totalt i sommer, hvorav tre til Alta.

Ikke som Alejandro

Sørover i landet ser vi stadig reportasjer om ville tilstander i skjærgården. Unge og uerfarne jyplinger kjøper båter uten tilsynelatende noensinne å ha satt sine føtter i en robåt. Siste flause – behørig dekket i rikspressen – stod Idol-artisten Alejandro Fuentes for, da han braste inn i to småbåter med en feit cabincruiser. Båtselgerne i Alta avviser at dette er et lokalt fenomen.

– Nei, her har alle som kjøper store båter hatt mindre båt tidligere. Man går gradene med små, åpne båter til større båter, sier Andersen mens Mathisen samtykker:

– Jeg tror de fleste som kjøper båt kan kjøre båt. Det er jo sjelden man hører om ulykker, noe som tyder på at folk behersker dette.

Holder seg i verdi

Selv om det svir på pungen å cashe ut de største båtene, mener Tor Åge Kristensen at det ikke er en «helt på trynet-investering».

– Verditapet er lite på båter. Kjøper du en bil til en million vil den bare være verdt det halve etter et par år. Båten vi disponerer til 2,2 millioner vil jeg ikke selge for under to millioner etter et par år, sammenligner han. Når det gjelder båtprisene minner Børre Andersen om at det ikke bare er utseende og størrelse på båten som gjelder.

– Motoren er avgjørende. Denne her motoren koster eksempelvis 250.000 kroner, sier han og viser til en båt med beskjedent utseende, uten tak. Men med en gedigen og fleske ny motor festet til hekken.

En gutteting

Familiebedriften TK Motor har en 31 fot stor Finnmaster grandezza de alle kan benytte etter lyst og anledning. Tor Åge synes båtlivet er avslappende. Han nyter å surre rundt nede på havna i Urnesbukta, til måkeskrik og bølgeskvulp. Aller finest er det naturligvis å pakke nistekurven og ta med fruen og ungene ut på fjorden.

– Det er veldig godt miljø blant båtfolket. Legger du til kai i Korsfjord eller andre steder, så kommer du alltid i snakk med andre båteiere. Selv om du ikke kjenner dem fra før, beskriver han.

– Er båt en gutteting?

– Ja, det er jo det. Damene må liksom overtales, men så får gjerne de også sansen for dette etter hvert, gliser TK-junior.