Denne fikk Tor-Harald til å boikotte Statoil

Selger koppen på Finn.no.

FULL STOPP: Tor-Harald Pedersen har fått nok av den nye Statoil-koppen. Han solgte den på finn.no, og har sluttet å bruke Statoil frem til ny kopp kommer på plass. 

Hva synes du om den nye Statoil-koppen?
Du må velge et alternativ
nyheter

Altaværing Tor-Harald Pedersen, nå bosatt i Tromsø, selger sin Statoil-kopp på Finn.no.

– Som rutinert kaffedrikker og tidligere håndtverker, så vet jeg hva varm kaffe er, fastholder Pedersen.

Og nettopp det å holde kaffen varm, mener han den nye koppen ikke er brukbar til. Ankepunktene er flere.

– Vet ikke om den er åpen eller igjen

I annonsen peker Pedersen på at «kaffen blir raskt kald, så om du vil nyte kaffen over en litt lengre strekning eller i kalde vinterdager, så glem det», «glemmer du drikken over natten i minusgrader, fryser selve lokket fast på grunn av gjengene som gjør koppen tett», «du vet ikke om drikkemekanismen er åpen eller lukket» og at «du må betale ekstra om du vil ha hank eller annet ekstrautstyr til denne».

I tillegg sier Pedersen at han har sett erfaringer fra andre om at koppen raskt slår sprekker. Han mener også at trafikksikkerheten er dårlig.

Altaværingen mener at koppen ser bra ut, men det hjelper ikke når den ikke fungerer optimalt.

«Nesen kolliderer med selve lokket, som gjør at du må legge hodet unaturlig langt bak ved inntak, og man burde ikke drikke mens man kjører på grunn av trafikksikkerheten», skriver han i annonsen på Finn.

Boikotter

Til Altaposten opplyser Pedersen at han også har sluttet å tanke på Statoil på grunn av koppen.

– Jeg har sluttet å tanke hos Statoil, i alle fall midlertidig. Til det kommer en ny kopp, er så er det full streik fra min side, varsler Pedersen.

– Om det så skulle være mange mil til nærmeste bensinstasjon, og jeg kun hadde noen liter på tanken, så skulle jeg gladelig kjørt forbi, legger han til.

På Facebook har Pedersen funnet mange meningsfeller.

– Vi vil ha ny Statoil-kopp og ikke en udugelig motekopp. Gruppa på Facebook tyder til at det er mange av oss, fastholder Pedersen.

Hele 7801 personer har likt Facebook-kravet.

Pedersen har nå gått over til Esso-kopp, og han tanker nå der.

– Jeg vil til slutt bemerke at heller ikke kaffen på Statoil er den beste, men den er drikkende. Men ikke med dagens kopp, fastholder altaværingen.

Og koppen? Den er allerede solgt.

– Takk Gud for det, jeg skal overlevere den senere i dag, røper Pedersen.

– Vi har fått med oss Finn-annonsen, det er en kreativ måte å gi uttrykk for misnøye på. Vi kunne ønske han var fornøyd med koppen og ikke hadde behov for å selge den. Koppen koster 249 kroner ny, eller 199 om man leverer inn den gamle, så vi mener jo at den som har fått kjøpt den til 150 kroner, har gjort en god deal, sier Cathrine Myhren, kommunikasjonsrådgiver i Statoil Fuel and Retail.

– Mye engasjement

At mange er opptatt av koppen, har Statoil fått med seg.

– Vi har registrert at det er engasjement rundt den nye Statoil-koppen. Dette er en kopp som brukes mye, og innføringen av ny kopp vekker følelser hos mange, sier Myhren.

– Vi har også fått med oss at det er opprettet en Facebook-gruppe som protesterer mot den nye koppen, og vi følger med. De som skriver til oss på vår Facebook-side får svar. Mange som har kjøpt koppen og avtalen med varm drikke hele året, er fornøyd. Innvendingene tar vi til etterretning, og vi har allerede tatt grep ved å gi ny kopp gratis til de som er uheldige og knuser den. At den knuser lettere har vært et av ankepunktene, legger hun til.

Den nye koppen er laget av plast, mens den gamle var i metall.

– Det vil kreve endringer av atferd hos noen som er vant til å gi koppen røff behandling. Denne er ikke fullt så robust som den gamle, og det vil vi ta med i videreutviklingen for kommende kopper, sier hun.

At håndtak selges som ekstrautstyr, kommer som følge av et ønske fra mange kunder.

– Mange ønsket ikke håndtaket, derfor har vi fjernet det. Det koster 29 kroner ekstra for håndtak. Vi ville gi de de som ønsket hanken har mulighet til å kjøpe den. Vi setter pris på engasjementet, det viser at koppen betyr noe i folks hverdag. Vi vil lytte til innspillene og se på muligheten til å gjøre koppen bedre for de som klager. Vi håper at flest mulig skal bli glad i den nye koppen, sier Myhren.