Rannveig Heitmann fra Alta var onsdag for første gang på skjermen i FEM-serien «Unge mødre».

Hetses på nett

Etter at episoden ble vist, har Rannveig opplevd en massiv hets i mange kanaler.

- Etter kveldens episoder av «Unge mødre» har Facebooken min og mailen min, pluss telefon blitt spammet ned, skriver 19-åringen på bloggen sin.

Hun skriver videre:

- Det er laget mange diskusjoner rundt meg. Hvorvidt jeg bryr meg mere om å ta sol og sminke enn sønnen min, melder Heitmann.

- Ikke noe jeg skal hetses for

Hun fastholder at årsaken til måten hun fremstilles på TV, er klippingen.

- Disse dybdeintervjuene inneholder forøvrig over 400 spørsmål som omhandler alt mellom himmel og jord, så det at teamet bak «Unge mødre» har valgt akkurat spørsmål og svar angående mitt utseende, er ikke noe jeg skal hetses for på noen måter, mener 19-åringen.

- Får bare mene det

Også i kommentarfeltet på bloggen har det ramlet inn med hets til Rannveig. «Virker ikke som du er den smarteste kniven i skuffa når du åpner munnen», «det var vondt å se på deg», er blant innleggene fra blogglesere.

- Jeg synes det er kult at så mange blir så ekstremt opprørt og opphengt i hva jeg gjør og hvordan jeg ser ut, hva jeg mener. At det finnes så mange dømmende mennesker her i verden. Jeg er hverken dum eller en dårlig mor, og de som måtte være av den oppfatningen, ja måtte for fanden de bare være det da. Jeg er glad jeg i det minste har guts nok til å stille opp på noe sånt og være meg selv fullt ut, det er mere enn de aller, aller fleste anonyme drittslengere her kan skryte på seg, melder Rannveig, som også har fått mye støtte på bloggen.

- Til alle dere andre fantastiske mennesker som har sagt så mye fint, så vil jeg bare si tusen takk. Jeg synes egentlig det er utrolig gøy å se meg selv på TV og jeg er fornøyd med alt, sett bort i fra at det for fremmede mennesker kan virke som at sol og sminke er alt jeg tenker på! Men egentlig, så driter jeg i det, skriver Rannveig.

Avslutningsvis sender hun et spark til kritikerne.

- Jeg vil mye, mye heller være en dum og hjernedød bimbo, enn en bitter drittslengende grinebiter.

Flere hundre meldinger

Til Altaposten røper Rannveig at det har kommet flere hundre henvendelser etter at hun i går var på TV-skjermen.

- Jeg er så vant til hetsen at jeg tar meg ikke nær av dette. Jeg må nok bare forberede meg på mer drittslenging, men egentlig tror jeg dette bunner i sjalusi, sier Rannveig Heitmann til Altaposten.

POPULÆR BLOGG: Rannveig Heitmann hetses grovt etter at hun debuterte på TV i går. Hun tror mobbingen bunner i sjalusi. (Foto: Privat)

- Men  det må jo være litt ekkelt å bli kalt for en dårlig mor?

- Det er selvsagt ikke gøy, men når folk dømmer meg etter å ha sett meg fem minutter på TV, går det ikke an å ta det seriøst. Jeg vet at jeg ikke er en dårlig mor, sier 19-åringen.

Gikk forbi Linni

TV-debuten gjorde for øvrig at Rannveig gjorde et byks på blogg-toppen. Hun er på syvendeplass på lista til blogg.no, foran profilerte bloggere som Linni Meister og Petter Northugs eks-kjæreste Rachel Nordtømme, for å nevne noen.

- Jeg hadde 30 000 lesere i går, og det er selvsagt fantastisk morsomt, sier Heitmann.

- Mest positivt

TVNorge sier at de er kjent med slike problemstillinger som den Rannveig nå opplever.

- Det at enkelte av deltakerne i våre programmer opplever hets, er dessverre en kjent problemstilling for oss. Dette kan handle om sjalusi og misunnelse. Dessuten er folk forskjellige, og vi liker ikke alltid alle. Med sosiale medier blir folks meninger kringkastet fort og bredt, og spontane utbrudd kan få større konsekvenser enn avsenderen kanskje mener. Stort sett får deltakerne i alle programmene vi produserer klart flest positive tilbakemeldinger, sier mediesjef Hanne McBride i TV Norge til Altaposten. – Følger opp hver enkelt sak

TV Norge forklarer at de følger sine reality-deltakere godt opp både under og etter innspilling.

- Dersom noen av de involverte i våre produksjoner skulle være så uheldige å bli utsatt for ubehagelig oppmerksomhet, følger vi opp hver enkelt sak. I Unge mødres tilfelle har alle medvirkende et tett og nært forhold til produksjonsselskapet, som er de som kjenner deltakerne best etter å ha fulgt dem i løpet av innspillingen. Alle deltakerne har sett gjennom alle episodene de selv er med i og godkjent innholdet, slik at de vet i forkant hva som kommer til å bli vist på TV. I tillegg har de et stående tilbud om profesjonell hjelp fra psykolog, fastholder mediesjefen.- Rannveig mener i bloggen at TV Norge fokuserer mye på hennes utseende, har man bevisst valgt å gjøre dette? - Rannveig er en ung og flott blogger som er opptatt av skjønnhet, mote og utseende, slik som veldig mange unge jenter på hennes alder er. I «Unge mødre» har vi ikke bare fokus på bleieskift og småbarnstid, det handler også om deltakernes hverdagsliv. Hennes interesser blir naturlig en viktig del av programmet, fastholder McBride.