Vidar Kristensen"/>

Nært og kjært for hammerfestingene

Drømmen om å lage ei lokalavis bare for byen, lever i Hammerfest. I desember kommer første utgave av FDs nye konkurrent.

  Foto: Vidar Kristensen

  Foto: Vidar Kristensen

nyheter

Bak det helhjertede forsøket på å stable på beina ei levedyktig papiravis for Hammerfest står journalisten Caroline Greiner, grafikeren Eybjørn Paulsen og selgeren Synnøve Aukan. ”Helhjertet” fordi trioen brenner for prosjektet og går inn i det med 120 prosent innsats og klokkertro på at alle gode ting er tre.

Savner lokale saker

En papirkonkurrent til Finnmark Dagblad er nemlig ikke noe nytt. Det er forsøkt tidligere, med både ”Håja” og ”Avisa Hammerfest”.

Begge gikk ad undas.

Men det skal ikke skje med den nye byavisa, skal vi tro Paulsen og Aukan, som mandag var i Alta for å snappe opp tips fra Mediehuset Altaposten.

– Vi har rådført oss med alle avisene i Finnmark, og mener vi har et godt grunnlag for å starte en ukeavis for byen, sier duoen.

– Men hvorfor skal Hammerfest ha en avis til?

– Vi som bor i byen savner en ordentlig lokalavis som gir oss stoff om det nære og kjære. Hammerfest er bare en del av et stort nedslagsfelt for FD, og det merkes. Ting skrives konsekvent i ettertid, mens vi skal være en kanal som forteller hva som skjer, samt går i dybden på det som har skjedd, beskriver duoen.



Målet er 1000

I annonsemarkedet vil de være en konkurrent til FD, men ikke på nyhetsfronten.

– En dagsavis som FD vil være best på hendelsesnyheter. Vi skal være der ting skjer og rapportere fyldig fra arrangementer og begivenheter. Vi vil bringe flere hammerfestinger inn i spaltene; rett og slett være best på Hammerfest, beskriver Paulsen og Aukan.

Målet er 1000 abonnenter innen ett år, og de sier de er på god vei mot målet allerede.

– Responsen fra både folk flest og næringslivet har vært veldig, veldig god. Det gjør at vi er optimister. Med utfyllende fagkunnskaper og stor dugnadsinnsats i starten, tror vi at vi etter hvert skal kunne lage oss et levebrød av denne avisa, sier Paulsen.



Kjøper alt lokalt

Han er den eneste ”ekte” hammerfestingen i prosjektet, men felles for dem alle er at de er glade i byen. Både grafiker Paulsen og journalist/redaktør Greiner har fartstid fra FD. Han ble fri for jobb da FD flyttet annonseproduksjonen til Harstad, mens Greiner i dag er kommunikasjonsrådgiver i Husbanken.

Et magasin ble først diskutert, men etter hvert landet gründerne på en ukeavis på 16-20 sider. De skal produsere alt selv, men avisa skal trykkes hos konkurrenten.

– Vi har som mål å kjøpe alt vi trenger av tjenester lokalt, vi er patrioter og skal være en støtte for byen og byens innbyggere, opplyser Paulsen.

Målet er pressestøtte allerede fra 2012. Fulldistribusjon på 3500 eksemplarer en gang i måneden skal gjøre produktet attraktivt for annonsører. Gratisavis har vært vurdert, men blitt forkastet.

– Vi tror den følte verdien av et betalt produkt er høyere for både lesere og annonsører, og ei betalt avis er vanskeligere å legge bort enn ei gratisavis. Derfor går vi for det, opplyser Aukan.