Rune Østlyngen"/>

Nei, det var ikke siste gang...

Her står nok et vogntog fast i Møllenesbakken. Det skulle ikke skje etter 2008, lovte Statens vegvesen.

  Foto: Dag Håvard Myhre

nyheter

Johan Hætta i Falck redning har flyttet vogntog i bakken mellom Øvre Alta og Kaiskuru i årevis. Og selv om inntekten for disse aksjonene har vært god, har også han ytret ønske om bedre merking.

En advarsel mot den bratte bakken i GPS-databasen skulle vært løsningen...

Ikke så enkelt

Det var Oddbjørg Mikkelsen, den gangen seksjonsleder i Statens vegvesen, som 5. februar 2008 uttalte følgende i Altaposten:

«Dette er faktisk noe vi har prøvd å få til i lang tid, faktisk i flere år. Og nå er endelig teknologien i veidatabasen på plass. Jeg har akkurat fått bekreftet at det nå legges inn en advarsel mot denne veistrekningen for tunge kjøretøy.»

– Det var ikke så enkelt å få dette til som jeg fikk signaler om. Inntil vi får det til, noe jeg antar skal være mulig i fremtiden, er skilt som varsler om bratt stigning og svingete vei satt opp ved brua i Øvre Alta, forklarer Mikkelsen i dag.

Hun bemerker at vogntog, som en siste utvei for å unngå å kjøre opp bakken, kan snu ved Kolo Veidekke i Raipas.

Neppe siste gang

Dermed må nok Hætta og andre redningsaktører fortsatt stå parat til å hente ned trailere som verken kommer opp eller ned Møllenesbakken.

– Jeg håper dette er det siste vogntoget som havner på tverra og sperrer trafikken. Hvis alt går som jeg håper, vil advarselen legges ut på GPS-en om kort tid. Ny teknologi gjør at det skal gå greit å oppdatere veidatabasen, slik at et GPS-varsel dukker opp på skjermen for trafikk i dette området, sa Mikkelsen i februar 2008.

Mikkelsen innrømmer at hun ikke har førstehånds kjennskap til hvordan teknologien fungerer og hvor fort den kan settes i drift. Hun henviser Altaposten til leder for geodata-seksjonen, Ingunn Jakkola i Bodø. Men hun er bortreist og Altaposten får dermed ingen svar på når GPS-varslingen faktisk kan varsle langtransportsjåfører om den bratte bakken.

En bakke som svært få utenlandske sjåfører kjenner til, men som ligger på strekningen som på GPS-kartene ser ut til å være den korteste veien mot Sennalandet...

10 oppdrag i Kløfta

Storbilredder Johan Hætta har hatt det relativt travelt denne forvinteren. Men det er Kløfta som har gitt flest oppdrag.

– Det er blitt merkbart færre redningsoppdrag i Møllenesbakken etter at skilt ble satt opp i Øvre Alta. Denne gangen kjørte den danske sjåføren etter GPS-en, og dermed var det gjort. I Kløfta derimot, har vi allerede reddet 10 trailere så langt i vinter, forteller han.

– «Lasting og transport» har overtatt vedlikeholdet av veien der oppe og har gjort en kjempejobb. De har kjørt ut mye veigrus. Uten denne innsatsen, hadde vi sikkert hatt dobbelt så mange oppdrag der, anslår Hætta.

Han mener det snart bare er Rafsbotnlia og Kløfta igjen som er bakker som byr på problemer for sjåfører med store biler.

– Snart legges Kåfjordbakken i tunnel og jeg håper Møllenesbakken blir stengt for storbiltrafikk om vinteren, nærmest ber han.

– Problemet for mange sjåfører fra Øst-Europa, er at de kjører på dårlig dekk, ofte med mye plast i, pluss at de har dårlige kjettinger. Det er også et problem at mange av dem kjører med biler med for liten motor. Mange er nede i 320 hestekrefter, mens det hos oss er få under 500 hestekrefter. Det betyr at farta blir borte i bakkene, påpeker han.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter