Tom Skoglund"/>

«Ranet» feil bensinstasjon

Sjokkerte Esso-ansatte trodde de ble utsatt for et ekte ran.

SNAKKER SAMMEN: Laila Hætta hos Esso i Bossekop vil bruke tid sammen med sine ansatte, på å bearbeide den traumatiske hendelsen. (Arkivfoto) 

nyheter

Helt uten forvarsel stormet en maskert mann, bevæpnet med et håndvåpen inn på Esso i Bossekop i 17.30-tiden tirsdag ettermiddag. Den truende, høylytte og tilsynelatende ruspåvirkede mannen forlangte å få det som fantes av penger i kassa.

De to kvinnelige ansatte var overbevist om at de var utsatt for et ran. Først da de agerte annerledes enn hva «raneren» hadde forventet, tok mannen av seg maska, forklarte at han var hyret inn til et ranskurs og at han hadde gjort en feil.

Realistisk

Samtidig som dette hendte hadde de ansatte på Statoil i Bossekop gjort seg klare til å bli utsatt for et ran. De deltok på et ranskurs i regi av Statoil Norge.

Her skulle de ansatte få oppleve hvordan et virkelig ran føltes på kroppen, og avtalen var at den innleide «raneren» skulle opptrå mest mulig realistisk.

Ranet av Statoil-stasjonen gikk som det skulle.

LES OGSÅ: – Beklager på det sterkeste

Trodde det var ekte

Etter at det fiktive ranet av Statoil var gjennomført, troppet «raneren» opp på Esso i Bossekop igjen. Han legitimerte seg og ga en inngående forklaring på hva som hadde skjedd.

Det synes Jan Ivar Alsén i Coop Finnmark er altfor dårlig.

– Allerede da det gikk opp for denne personen at han hadde gått til feil bensinstasjon burde dette vært rettet opp i på en skikkelig og grundig måte. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at han ble veldig forfjamset selv da han oppdaget feilen, men han burde avbrutt oppdraget for Statoil og gjort det han kunne for å ta vare på de ansatte på Esso, mener Alsén.

Forståelig

Altaposten får opplyst at det var en innleid person som spilte raner. Dette fordi personen fra selskapet, som skulle spilt raner, var forhindret fra å delta.

– Det er klart at når vi snakker om en person som ikke jobber med dette til daglig og som ikke har gjort dette før, da er det forståelig at han ble forfjamset og kanskje ikke tenkte over at de ansatte på Esso sto der i sjokk. Hadde det vært profesjonelle aktører som forlot et «ranssted» på denne måten uten å ta vare på de ansatte, da ville det vært ekstremt kritikkverdig, sier Alsén.

LES OGSÅ: De ansatte følges opp