Magne Kveseth"/>

Deltar på eventyrlig seiltur

Brannmann Hans Fredrik Haukland fra Alta (51) skal ut på et eventyrlig reise rundt Nordpolen. Haukland skal nemlig være mannskap på en 37-fots seilbåt som skal bruke 50 dager på turen.

STOLT SEILER: Hans Fredrik Haukland fra Alta er stolt over å ha blitt plukket ut som mannskap til seilasen Nordpolen rundt. Og det på 50 dager.  Foto: Magne Kveseth

nyheter

– Jeg er mektig stolt av at jeg er plukket ut til å være med på dette, sier Haukland. Klarer seilbåten og mannskapet turen på 50 dager, blir de første seilbåt som forserer både Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen på en og samme seilsesong. Risikoen er der, men Haukland forsikrer at de ikke tar unødige sjanser.

– Vi har ellers som ledesnor den kjente fjellvettregelen om at det ikke er noen skam å snu, sier Hans Fredrik, som gleder seg til eventyret i høst.

Må unngå iskanten

Det er bladet Seilmagasinet som omtaler turen i siste utgave. Her går det frem at isen kan bli en utfordring, for med glassfiberbåt må ekvipasjen holde seg unna is og forsøke å seile i åpent farvann.

Det er den globale oppvarminga som gjør det mulig å foreta en slik seilas. Et stort spørsmål er om ismengdene ved Grønland minker igjen, etter at de vokste betydelig sist høst. I Øst-Sibir ligger også noen øyer som samler opp is og som kan gi litt spesielle utfordringer for ekspedisjonen.

Starter i Vardø

Seilbåten RX II, som starter fra Vardø den 27. juli, seiler østover gjennom Karahavet, sør av Novaja Zemlja og videre gjennom Nordøstpassasjen på kanten mot Sibir og helt over til Alaska. Så mannskapet på tre, med skipper Trond Aasvoll (50) og arendalitten Finn Andreassen på 31 skal gjennom både Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen på en og samme tur.

– Nå håper jeg bare på permisjon fra Alta kommune for å være med på dette eventyret, sier Hans Fredrik Haukland.

En stor utfordring for mannskapet er ellers å skaffe visum og nødvendige tillatelser til Russland. Dette er ikke på plass ennå, men Hans Fredrik regner med at det skal ordne seg.

Gjennomsnittsfarten

Ekspedisjonen trenger en snitthastighet på fire knop for å nå målet. Skulle det ikke være seilvind, vil de gå for motor.

– Vi bunkrer maks før vi legger av gårde og med 1300 liter diesel skal vi ha drivstoff for en god stund. Skulle vi ikke få seilvind, skal vi gå for motor. Det finnes bunkringsmuligheter i Russland. Dette er ikke så enkelt, så vi satser først på vind, sier han.

– Vi får låne båten til Lars Ingeberg. Det er en 37 fots båt som lånes ut til dem som har en drøm. Og siden det ikke kan skaffes forsikring for båten på en slik seilas, så er turen takket være sponsorene økonomisk risikofri for oss. Vi har også polfarer og polarseiler Knut Espen Solberg med oss som tolker av iskart. Han forsyner oss også med værmeldinger. Han er kjent for sine seilaser med båten Jotun Arctic, som har drevet med turseiling oppe ved iskanten, sier han.

Andre forhold nå

Haukland vil avlive mytene om at det fortsatt er slik oppe i nord som det var på Nansen og Amundsens tid.

– I 2008 seilte så vidt jeg vet åtte båter gjennom Nordvestpassasjen, som har vært åpen de siste sesongene. Nordøstpassasjen er åpen hver sommer, sier Trond Aasvoll, til Seilmagasinet.

Han mener forholdene for seiling har endret seg dramatisk i forhold til når de norske polarheltene fartet der oppe for 100 år siden.

Statistisk er det likevel slik at Nordøstpassasjen åpner seg 12. august, mens Nordvestpassasjen lukker seg 24. september. Med en fart på 100 nautiske mil i døgnet betyr dette at prosjektet har en slakk på 10 døgn for å nå de kritiske punktene.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter