Kita Eilertsen"/>

Hvem lurer hvem?

Ishavskraft og NorgesEnergi beskylder hverandre for å villede strømkundene i Finnmark.

  Foto: Jarle Mjøen

nyheter

– Det er ikke vi som har brutt markedsføringsloven Det er det Ishavskraft som har gjort. Annonsen deres er brudd på markedsføringsloven, hevder Gunnar Norheim, administrerende direktør i Norges Energi.

– Vi mener at vår annonse overhodet ikke er villedende, svarer Grete Ovanger, markedssjef i Ishavskraft.

– Vi har via vår advokat sendt et brev til Ishavskraft og anmodet dem om å umiddelbart fjerne den typen informasjon som kom frem i annonsen. Den har kun til hensikt å skape forvirring hos kunden. Det er villedende markedsføring. Jeg synes det er uetisk av Ishavskraft, sier Norheim.

Han viser til annonsen som Ishavskraft rykket ut i nordnorske aviser, blant annet Altaposten, fredag og lørdag.

– I tillegg har de brukt elementer fra vår profil, som den gule stjerna. Det er verken lovlig, eller god forretningsskikk. Jeg registrerer med tilfredshet at informasjonen var borte fra nettsida deres allerede mandag, sier Norheim.

Kundene lurte

– Vi fikk en rekke henvendelser fra kundene våre som lurte på om det som stod i brosjyren fra Norges Energi var riktig. Siden prisene som stod der ikke er de vi opererer med nå, rykket vi ut med en annonse, sier Bjarne Sætrum, administrerende direktør i Ishavskraft.

– Vi vil ikke angripe deres måte å nå markedet på. Men vi ønsker å nå ut til alle våre kunder med riktige priser, forklarer Sætrum.

Krangelen mellom de to strømleverandørene oppstod da Norges Energi sendte ut dm (flyer i posten) til alle husstander i Alta i forrige uke. I en hvit konvolutt tilbød de billig strøm, og sammenlignet strømprisen sin med blant annet Ishavskrafts pris.

Ishavskraft svarte med å rykke inn en annonse med henvisning til «et sørnorsk energiselskap» og merket «Riv ruskende gale strømpriser» i ei stor, gul stjerne. Stjerna er til forveksling svært lik den Norges Energi bruker for å markedsføre sine «Gule strømpriser».

Forsøkte å stoppe

Den annonsen forsøkte Norges Energi å stoppe publisert i Nordlys, uten å nå frem.

– Nordlys kunne ikke se at det var noe galt med den annonsen. Og den var bare på trykk fredag og lørdag, forklarer Grete Ovanger.

– Er du redd for at de skal komme med nytt motangrep?

– Nei, det er jeg ikke. Det er sunt med konkurranse. Men ikke kalkulert villedende sammenligning, slik de har benyttet seg av. Det er villedende at de bruker priser fra før 5. januar på oss. Kundene våre var forvirret, også fordi TromsKraft stod listet opp i deres dm. Det selskapet er jo fusjonert med Ishavskraft fra 1. januar. Vi var nødt til å informere kundene våre, sier Ovanger.

Hun sier de fikk veldig mange forespørsler og henvendelser til kundesenteret.

– Brevet var hvitt, og det stod «Til alle innbyggerne i Finnmark» og «Til alle innbyggerne i Troms» på konvolutten. Det kunne ligne på informasjon fra kommunen eller staten. Det forvirret mange, særlig mange eldre kunder, sier hun.

– Jeg synes metoden til Norges Energi er spekulativ, legger hun til.

Spot og priser

Ishavskrafts påslag ble oppgitt å være 3 øre, mens de har 0,95 øre.

– De må ha brukt gamle priser, tror Sætrum.

– Prisene vi henviste til var riktige da vi lagde brosjyren. Og selv om vi tar hensyn til de nye prisene er vi 49 prosent billigere enn dem, hevder Norheim.

– I tillegg har de tatt med vårt fastbeløp og ikke sine egne. De har nemlig også fastbeløp dersom kunden har ordinær faktura, fastslår Sætrum.

Dette avviser Norges Energi:

– Vi har ikke noe fastbeløp. Vi har ingen gebyrer til våre kunder. Vi er lavprisleverandør og forutsetter at kundene har avtalegiro eller e-faktura. De få som ønsker vanlig giro, får et fakturagebyr. Men det har de jo ikke tolv ganger i året De kan dele det opp i fire eller seks ganger i året, forklarer Gunnar Norheim i Norges Energi.

Meldte inn saken

Norges Energi vurderer nå å anmelde Ishavskraft.

– Vi vil i hvert fall følge nøye med på hva som skjer. Og basert på det vil vi vurdere å forfølge saken videre, fastslår Norheim.

Ishavskraft på sin side, har meldt saken til Forbrukerombudet.

– Det gjorde vi allerede torsdag, da vi hadde fått så mange henvendelser fra kundene, svarer Grete Ovanger.



Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter