Rune Østlyngen"/>

Full klinsj med Europark

Rema 1000-eier Kjetil Haugsnes har fått nok av Europark. Nå har han anmeldt en av selskapets ansatte for vold.

  Foto: Rune Østlyngen

nyheter

– Det første året av femårskontrakten gikk greit. Etterpå har måten de utøver jobben på gått utover kundene våre. Når de i tillegg blander vold inn i utøvelsen av tjenesten, har jeg fått nok, forklarer Haugsnes.

Stod på hvitstripa

Europark er selskapet som har fått i oppdrag å påse at folk trekker gratis parkeringslapp og parkerer korrekt rundt Sentrum Syd i Alta sentrum.

26. august ved 16-tiden ble Haugsnes kontaktet av en middelaldrende kvinnelig kunde.

– Hun hadde fått bot for å stå med det ene hjulet på den hvite stripen som skiller p-plassene. Hun hevdet det var eneste måte å sette fra seg bilen på, ettersom bilene ved siden av sto skjevt. Hun lurte i tillegg på hvorfor hun fikk 500 kroner i bot, mens tre andre biler like i nærheten som var parkert nøyaktig likt, slapp å bli bøtelagt, forteller Haugsnes.

Da en p-vakt kom forbi, henvendte Haugsnes, den kvinnelige sjåføren og venninnen hennes seg til vakten.

Slengt i veggen

– Han nektet å komme med noen forklaring og ba henne klage hvis hun var uenig. Jeg godtar ikke at kundene mine får slik behandling og ba på en høflig måte om en kurant forklaring. Vakten nektet fortsatt å si noe om saken og ville gå. Jeg tok et skritt til siden og sperret veien inn mot butikken. Da slo vakten nevene i brystkassa mi og slengte meg inn i gangvinduet ved inngangen på baksiden av bygget. To ganger. Jeg har alt på film, fanget opp av et overvåkningskamera, pluss at tre vitner fikk med seg situasjonen, understreker Haugsnes som straks leverte anmeldelse til politiet.

På spørsmål om hva senterledelsen mener om parkeringsselskapet Europark, er senterleder Kristin Harila svært kort.

– Jeg verken kan eller ønsker å si noe om denne saken nå, sier hun.

Etterforsker saken

Ved lensmannskontoret i Alta bekrefter etterforskningsleder Kenneth Nilsen at de har fått inn en anmeldelse av episoden.

– Dette er det vi omtaler som mindre voldsbruk. Det dreier seg om en krangel etter at det er gitt en parkeringsbot. Vi kommer til å avhøre parkeringsvakten som nå er anmeldt, kommenterer Nilsen.

Ettersom viktige avhør ikke er gjort i saken, ønsker han ikke å kommentere hva som vil skje videre.

– På generelt grunnlag vil jeg understreke at det ikke er greit å legge hånd på hverandre selv om man ikke er enig rundt et forhold, understreker Nilsen.

Betaler bøtene

Butikkeier Haugsnes er så lei av problemene kundene hans opplever med Europark, at han selv ønsker å betale bøtene deres.

– Der det foreligger opplagte feil rundt utskrivelse av boten, ønsker jeg at folk tar kontakt med meg. Jeg skal selv betale bøtene deres og gjøre jobben mot Europark for dem i etterkant. Dette er ikke noe folk som ønsker å handle hos oss skal bli belemret med, påpeker han.

– Er Europark et problem for dere butikkeiere ved Sentrum Syd?

– For å si det slik, så har de dessverre ennå to år igjen av kontrakten med senteret. Måten de håndterer jobben på, får direkte konsekvenser for kundene våre. Tipset fra oss er å IKKE betale boten før man har klaget. Da får man neppe igjen ei krone uansett hvor god sak man hadde i utgangspunktet, mener Kjetil Haugsnes.



Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter