Jarle Mjøen"/>

– Øker vår oppslutning

NSRs reaksjoner på annonsene til EDL har ikke skremt folket vekk fra organisasjonen.
nyheter

Etter at Finnmark Dagblad var på gata torsdag kveld med et intervju med Aili Keskitalo der hun hevder EDL driver desinformasjon i sin annonsekampanje, har Lars Hapalahti og co blitt flere.

– Bare fra torsdag kveld til fredag formiddag fikk vi fire nye medlemmer. At hun nå går ut i Altaposten og ber om at vi ikke tas på alvor tror jeg vil få motsatt effekt av det hun ønsker, sier Hapalahti.

Ingen døgnflue

Spådommene har vært mange om at EDL ville bli en døgnflue som ville dø ut når finnmarksloven og systemene med felles forvaltning av land og vann fikk gå seg til. EDL-sjefen sier imidlertid at noen har gledet seg litt for tidlig med spådommene.

– I løpet av siste måned har vi fått 50 nye medlemmer. Ingenting tyder på at folk i Finnmark har slått seg til ro med at noen skal ha rettigheter framfor andre til naturressursene i Finnmark.

Kvalitetssikret

Han vedgår at annonsekampanjen har overskrifter og formuleringer som er slagordpreget.

– Det er ikke uvanlig i bruk av annonser. For EDL har det fra dag én vært viktig å ikke bli tatt med buksene nede. Vi skal kunne dokumentere og stå inne for det vi sier i den offentlige debatten. Samtidig har det vært viktig for oss å få fram at det er Sametinget og krav fra samiske organisasjoner og partier vi kritiserer og ikke de av våre sambygdinger som er samiske, klargjør Hapalahti.

Han sier at påstandene i de omtalte annonsene er kvalitetssikret, og at EDL ikke vil gå tilbake på noe av innholdet.