Vidar Kristensen"/>

Flyr asiater inn fra Helsingfors

Altfor få Asia-turister finner veien til Nord-Norge. Det skal Norwegian gjøre noe med.
nyheter

Flyselskapet har konkrete planer om å åpne nye ruter for å fly turister fra Helsingfors til utvalgte destinasjoner i Nord-Norge. Dette skal skje i tett samarbeid med Finnair, som har en rekke interkontinentale ruter ut fra den finske hovedstaden.

– Dette kommer, men vi vet ikke om det blir om ett år eller to år, sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian, til Altaposten.

Voldsom Asia-turisme

Under konferansen «Luftfart 2008» på Rica Hotell fortalte han i morges en lydhør forsamling hvordan flyselskapet har skapt suksessruta Tromsø-London – den eneste utenlandsruta Nord-Norge har i dag. Til Altaposten kunne han etterpå fortelle hvordan Norwegian vil bygge videre på sin suksess med å fly utenlandske turister inn til Nord-Norge.

– Se ut her i dag; det er helt fantastisk her oppe. Dere har virkelig noe å vise fram, i motsetning til Oslo. Og dersom reiselivet og det offentlige trekker sammen og bidrar med sitt, kan vi bidra med å fly inn alle turistene som vil oppleve landsdelen, sier Skjeldam.

Han skjeler da først og fremst til den voldsomme Asia-turismen i Skandinavia. En million asiater besøker Skandinavia årlig, men nesten ingen av dem finner veien til Nord-Norge. I stedet for å oppleve frisk luft og nordlys, roter de rundt i Vigelandsparken.

Skjeldam tror tilgjengeligheten er avgjørende. I dag flys det ingen interkontinentale ruter fra Gardermoen, og dermed må turister fra Asia gjennom x antall mellomlandinger og flybytter før de er i Nord-Norge. Det gidder de ikke.

Men dette slipper turistene dersom de bruker Helsingfors som portal.

Mest tro på Tromsø

– Vi har et godt samarbeid med Finnair, som jo også eier 10 prosent av Norwegian. Selskapet har en rekke ruter til Asia, og henter asiater til turistnæringen i Finland. Men hva skal de egentlig i Finland, når de kan komme til Nord-Norge? Her ligger det et stort marked for både oss og reiselivet i Nord-Norge, mener Skjeldam.

– Hvilke destinasjoner i Nord-Norge ser dere i så fall for dere?

– Det må vi komme tilbake til. Det mest nærliggende er nok Tromsø, men det kan gjerne bli flere av de andre stedene vi flyr på i nord i dag, fastholder Skjeldam.

I Tromsø har Norwegian gått sammen med Hurtigruten for å skape trafikk. Det har ført til at engelskmenn står for 60 prosent av bookingen på London-ruta.

– Vi har valgt Tromsø fordi det er et bymål; turistene får både by og natur i samme slengen. Vi vil nok holde oss til Tromsø, og åpner neppe ruter mellom Europa og andre nordnorske byer, klargjør Skjeldam.

Enorm verdiskapning

Han ber reiselivet i nord om å samle seg rundt ett punkt, i dette tilfellet Tromsø, og trekke veksler på Norwegians rute.

– Finnmark må se på Tromsø som sin innfallsport. Reiselivet må rett og slett kraftsamle seg rundt Tromsø, som også har størst rutetilbud sørover, anmoder Skjeldam.

Beregninger som er gjort viser at Norwegians Tromsø-London-rute alene sørger for økt verdiskapning på rundt 40 millioner kroner årlig lokalt; 8000 utenlandske passasjerer legger igjen 5000 kroner hver i nord.

– Ruta går to ganger ukentlig, men vi vurderer en tredje avgang. Får man daglige avganger til London året gjennom, vil den økte verdiskapningen lokalt bli på hele 140 millioner kroner, fastholder Skjeldam.